Page 69 - maj 2020
P. 69

Во фокусот                                                                            БИЗНИС




                                                                           ционални и оптимални одлуки кои се во
                                                                           полза  на  бизнисот,  особено  оние  кои  се
                                                                           однесуваат  на  вработување,  на  унапре-
                                                                           дување  и  на  надоместоци  за  членовите
                                                                           на  семејството.  имајќи  го  предвид  ова,
                                                                           Политиката  и  условите  за  вработување
                                                                           на  членови  од  семејството  во  бизнисот,
                                                                           може да се каже дека е еден од најзначај-
                                                                           ните документи кои секој семеен бизнис
                                                                           мора да го изготви.
                                                                                Членови на семејството, вработени
                                                                              7во бизнисот, сопственици на бизни-
                                                                           сот – доколку ја погледнете илустрацијата
                                                                           на моделот, овие лица се сместени во сре-
                                                                           дината и пресекот на трите кругови. мо-
                                                                           жеме да заклучиме дека нивната позиција
                                                                           диктира  комплексност  и  претпоставува
                                                                           интеракција  со  сите  останати  личности
                                   секојдневните  и/или  поважните  актив-  во  самиот  систем.  исто  така  овие  лица
                                   ности и случувања во бизнисот и пробле-  често на дневна основа, поради нивните
                                   ми во однос на распределбата на добив-  повеќекратни улоги, носат одлуки и како
                                   ката.                                   родители, менаџери, сопственици итн.
                                         Членови на семејството и сопстве-    За  жал,  во  реалноста,  индивидуите
                                      4ници (акционери) во семејниот биз-  најчесто се наоѓаат во пресеците на три-
                                   нис – членови на семејството кои, покрај   те кругови. во овие случаи е многу теш-
                                   тоа што се сопственици, не се во работен   ко  точно  да  се  исцртаат  границите  на
                                   однос во претпријатието, најчесто по свој   семејството,  бизнисот  и  сопственоста.
                                   избор.  во  поголемите  претпријатија  ги   Затоа корисноста на моделот е во тоа што
                                   користат  своите  права  на  контрола  врз   нуди рамка за анализа и разбирање на мо-
                                   управувачките  структури  и  учествуваат   тивациите, на желбите, на потребите и на
                                   во  одредени  стратешки  одлуки.  Како  и   целите на секоја индивидуа во зависност
                                   надворешните инвеститори, наклонети се   од  нивната  позиција  во  трите  кругови.
                                   кон исплата на повисоки дивиденди.      имајќи го предвид ова, важно е да разбе-
                                         сопственици  и  акционери  кои  се   реме  дека  сечија  перспектива  е  еднакво
                                      5и вработени во семејниот бизнис –   валидна и значајна доколку се анализира
                                   покрај тоа што оваа група на лица е дале-  од аспект на позицијата на индивидуата
                                   ку позастапена во развиените економии –   во моделот. Поради ова, во процесите на
                                   каде што на вработените и на менаџерите   носење одлуки многу е важно да се запази
                                   им се нудат опции за учество во сопстве-  и да се нагласи фактот дека сите погледи
                                   носта, во последниве години овој тренд се   и потреби се еднакво важни.
                                   појавува и кај нас. генерално се работи за   втора  важна  карактеристика  на  мо-
                                   надворешни  членови  и  професионалци   делот  е  неговата  временска  димензија.
                                   кои  имаат  дел  од  сопственоста.  Предиз-  имено,  семејствата,  бизнисите,  како  и
                                   викот со овие лица е да се обезбеди по-  структурата на сопствениците се менува-
                                   читување  на  вредностите  на  семејството   ат со текот на времето. Поради овој факт
                                   и визијата на семејството за бизнисот при   потребно е сите семејни бизниси да бидат
                                   остварување на зацртаните бизнис-цели.    анализирани во самата развојна фаза во
                                         Членови на семејството кои се вра-  која се наоѓаат и одлуките да се носат во
                                      6ботени во семејниот бизнис – оваа   согласност со условите кои преовладува-
                                   категорија на лица носат со себе посебни   ат во тој период. генерално, во сите три
                                   предизвици  за  семејството  и  бизнисот,   сегменти постојат по три фази на развој
                                   особено поради потребата да се менаџи-  на компаниите, на семејствата и на соп-
                                   раат емоциите во процесот на носење ра-  ственичката структура.

                                                                                  мај 2020                        69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74