Page 68 - maj 2020
P. 68
БИЗНИС
МОДЕЛ НА ТРИ
КРУГОВИ
о претходната колумна ги де- вработени и менаџери во семејни-
финиравме семејните бизни- 1от бизнис – лица кои не се членови
си, го разгледавме нивното на семејството и не се сопственици. овие
значење за глобалната и на- индивидуи се професионалци со одреде-
вционалните економии, како и ни карактеристики и квалификации, кои
нивните предности во однос на останати- работат во интерес на претпријатието за
димитар фуна те „несемејни“ претпријатија. идејата на месечен надоместок и бонуси, доколку
авторот е апсолвент на оваа колумна е да го разгледаме моделот тоа е предвидено. најчесто се залагаат за
економија со завршен кој се користи во последниве 40 години за унапредување на претпријатието, реин-
едукативен програм за анализа на семејните бизниси, моделот вестирање на добивките и професиона-
семеен бизнис на Харвард
на три кругови. лизација на управувачките структури.
измислен во 1978 година во бизнис- Членови на семејството – претста-
школата на Харвард (Harvard Business 2вуваат лица кои најчесто по свој
School) од страна на професорите Џон избор не се дел од сопственичката струк-
дејвис и ренато таџури, моделот на три тура и не се вработени во бизнисот. овие
кругови е првиот сеопфатен модел кој за- лица често имаат потешкотија да се „вкло-
дава функционална рамка за анализа на пат“ во разговорите за семејниот бизнис
семејни бизниси. Целта е да ги опфати и да најдат заеднички теми со остатокот
влијанијата, динамиката, улогите, рела- од семејството кој е активно вклучен во
циите и конфликтите кои се одвиваат во претпријатието. со таа цел, голем број се-
овие претпријатија. трите кругови кои мејства дефинираат: семејни вредности,
служат за да постават одредена рамка во семејна визија и заедничка историја – кои
размислувањето, разбирањето и носење- дејствуваат во насока на сплотување на
то одлуки се: бизнисот, семејството и соп- семејството во бизнисот, но и надвор од
ствениците. него.
Како што се гледа од илустрацијата, сопственици (акционери) во се-
моделот ги опфаќа трите кругови кои се 3мејниот бизнис – претставуваат
меѓусебно испреплетени во еден ком- надворешни сопственици во семејното
плексен систем наречен семеен бизнис. претпријатие, кои не се дел од семејство-
врските и релациите меѓу лицата кои се то и не се во активен работен однос во
наоѓаат во која било од овие 7 означени семеен бизнис. овие лица многу често се
позиции имаат посебна динамика, зна- вклучени во „надзор“ над управувачките
чење и импликации врз целиот систем. структури во претпријатието. одредени
но, за почеток да ги разгледаме обележа- конфликти кои можат да се појават се:
ните позиции во моделот. чувство на недоволна информираност за
68 мај 2020

