Бизнис

СРБИЈА Е ПОГОДЕНА ОД КРИЗАТА ВО ЕВРОПСКАТА АВТМОБИЛСКА ИНДУСТРИЈА

Проблемите на автомобилската индустрија во Европа се прелеаја и во Србија. Некои странски компании кои произведуваат делови ги затворија своите фабрики, а работниците беа отпуштени. Први на удар беа работни места како што е производството на електрични кабли за автомобили, кои се произведуваат во фабрики во Европа.

„Од една страна, немате клиенти бидејќи побарувачката опаѓа. Од друга страна, цената на работната сила тука повеќе не им одговара на тие компании, поради што ги преместуваат своите фабрики на попрофитабилни локации. Тие одат во Северна Африка, каде што е до четири пати поевтино“, изјави за Радио Слободна Европа (RSE) Душан Марковиќ, професор на Економскиот факултет во Белград.

Во јули, германската компанија објави затворање на фабриката до крајот на годината поради загуби во фабриката во Малошиште во близина на Ниш, што ќе остави 1.900 работници без работа.

По 17 години работење во Србија, германската групација одлучи да го затвори производството во Зрењанин до 2026 година, објави Индустрискиот сојуз на Србија во февруари. Поради кризата во германската автомобилска индустрија, речиси 2.000 луѓе од фабриката во Зрењанин ќе мора да бараат нова работа.

Кинеската компанија во Ниш во февруари објави дека го намалува бројот на вработени за 16 проценти, за 350 работници, нудејќи им взаемно прекинување на работниот однос со отпремнина. Независниот синдикат на Белград објави на крајот од минатата година дека поради кризата во автомобилската индустрија, кинеската компанија од Барич во близина на Белград отпуштила 300 работници со отпремнина. Таа фабрика произведува делови за мотори и компоненти за турбополначи.

„Ова е сериозен проблем за нас. Во производството на автоделови, ние сме фокусирани на европскиот пазар, каде што продажбата се намали за три милиони возила за пет години. И тешко е, на пример, брзо да се премине на растечкиот кинески пазар“, вели професорот Марковиќ.

Околу 100.000 луѓе во Србија моментално се вработени во автомобилската индустрија, според податоците од Српското здружение на увозници на возила.

Сега најголемиот проблем е во таканаречениот нискобуџетен сектор, производството на кабли и едноставни склопови за автомобили, додека компаниите со посложено производство преживуваат.

Столбот на српската автомобилска индустрија од 1953 година е „Застава“ од Крагуевац. Во фабриката во Крагуевац работат повеќе од 3.000 луѓе, дека се прифаќаат нови и дека бројот на произведени автомобили е трговска тајна.

„За среќа, не ја чувствуваме кризата на автомобилската индустрија во Европа. Ние сме во целосно производство. Правиме нов модел, побарувачката е голема и сè додека е така, нема да има проблеми“, додаде Ристиќ.

Според податоците од Европската агенција за статистика Евростат, производството во ЕУ значително се намалило во последните пет години; Во 2019 година се произведени 15,8 милиони автомобили, додека во 2024 година производството изнесувало 12,1 милион. Како причини за падот од 23 проценти, Евростат ги наведува намалувањето на побарувачката, преминот кон електрични возила, проблемите во синџирот на снабдување и економските турбуленции, пренесува Сеебиз.


Фото Економија и бизнис

 

ПРЕПОРАЧАНО

Најчитано