Page 6 - e-trgovija 01 april
P. 6

Графикон 7: Генерација зед − начин на плаќање при купување
















              Извор: Сопствено истражување

                     посебно банките и финансиските институции   плаќањето ќе исчезне. Напротив, како што на-
                     (кои ги таргетираат потрошувачите за поголем   предува технологијата, неминовно ќе зема сѐ
                     профит), треба повеќе да се фокусираат на тоа   поголем замав и многу полесно ќе можат да се
                     како  да  ја  зголемат  свеста  кај  македонските   развијат и да се воведат нови видови и форми
                     потрошувачи. Ова може да се направи на два   на е-плаќања.
                     начина:                                       Во врска со тоа дали би промениле нешто
                       а)  преку  објаснување  на  придобивките  од   во е-банкарските услуги, македонските потро-
                     е-плаќање (обуки, упатства, инструкции) и/или  шувачи го имаат наведено следново:
                       б) преку обезбедување поголема сигурност    •  Проширување  на  услугите  што  ги  нудат
                     на потрошувачите.                          банките преку мобилно банкарство,
                       Домашната  понуда  во  е-трговијата  про-   • Укинување на месечната претплата за е-
                     должува  да  расте  и  понатаму.  Согласно  по-  банкарство,
                     датоците  од  Асоцијацијата  за  е-трговија  на   • Повеќе информации за услугите за е-бан-
                     Македонија,  бројот  на  новоотворени  онлајн   карство,
                     продавници во 2022 година бележи раст од 14   • Повеќе обуки за користење на е-банкар-
                     %. Во текот на истата година се отворени нови   ство,
                     269 виртуелни (интернет) продажни места со    •  Воведување  на  говорно  банкарство  за
                     што  вкупниот  број  на  е-продажни  места  из-  постари лица и
                     несува 1 891. Во светски рамки се прогнозира   • Пократки и разбирливи процедури за е-
                     дека  до  2027  година  е-трговијата  ќе  бележи   плаќање.
                     пораст од 39 % и ќе достигне до 8 милијарди   Во  блиска  иднина,  88  %  од  испитаниците
                     американски долари. Растечкиот тренд, како   сметаат дека банките во нашава земја ќе тре-
                     на светски така и на домашен пазар, само ја   ба повеќе да се дигитализираат и да понудат
                     потврдува  потребата  од  преземање  мерки  за   нови технолошки производи. Поради тоа бан-
                     намалување на генерацискиот јаз кај македон-  ките се соочуваат со голем притисок за вове-
                     ските  потрошувачи  со  цел  поголемо  вклучу-  дување промени не само во своето работење
                     вање на сите генерации во е-плаќањето. Во ид-  туку и во начинот на кој ги обезбедуваат услу-
                     нина, домашните компании, банките и други   гите и грижата за клиентите. Тие се соочуваат
                     финансиски  институции  можат  да  очекуваат   со  брз  развој  на  информатичката  и  на  кому-
                     значителни приходи од бизнисот со електрон-  никациската  технологија,  како  и  со  жестока
                     ското плаќање.                             конкуренција од банкарските и небанкарски-
                       Е-плаќањето е реалност која ќе се развива   те институции. Затоа тие мора да се грижат за
                     во  иднина  и  ќе  биде  од  суштинско  значење   секој потрошувач. Секој клиент е важен. Спо-
                     за  луѓето  и  за  бизнисите  кои  ја  препознава-  ред Бил Гејтс: „На светот му треба банкарство,
                     ат  важноста  на  електронските  трансакции.   но не му требаат банки.“ Оттука банките на-
                     Со  тековните  процеси  на  дигитализација  во   вистина ќе треба да се борат за своето место
                     светот малку е веројатно да се очекува дека е-  во глобалниот дигитален финансиски свет.


             Истражувачките трудови и пошироките наоди во нив можат да се најдат на следниве линкови:
             • http://tefmj.ibu.edu.mk/wp-content/uploads/2023/07/GENERATION_Z_ANALYSIS_OF_ITS_PURCHASING_AND_PAYMENT_BEHAVIOR.pdf
             •http://tefmj.ibu.edu.mk/wp-content/uploads/2023/07/CUSTOMER_SATISFACTION_WITH_THE_ELECTRONIC_PAYMENT_SYSTEM_CASE_
             STUDY_ON_MACEDONIAN_CUSTOMERS.pdf
             • http://tefmj.ibu.edu.mk/wp-content/uploads/2023/03/3.GENERATION-GAP-IN-THE-PURCHASE-AND-PAYMENT-PROCESS.pdf
             • http://em.swu.bg/images/SpisanieIkonomikaupload/SpisanieIkonomika2022/CUSTOMERS%20SATISFACTION%20FROM%20E-BANKING.pdf

                                                                              01 април 2024                       39
   1   2   3   4   5   6