Page 5 - e-trgovija 01 april
P. 5

РУБРИКАБИЗНИС
        БИЗНИС
         Графикон 6: Финансиска писменост















         Извор: Сопствено истражување

               ГЕНЕРАЦИЈА  ЗЕД  −  АНАЛИЗА  НА             купува  многу  често.  Дополнително,  младите
               ОДНЕСУВАЊЕТО  ПРИ  КУПУВАЊЕ                 најмногу  собираат  информации  за  купување
               И ПЛАЌАЊЕ                                   од социјалните медиуми како што се: Инста-
                      Бројот и структурата на младата генера-  грам, Снепчет, Тикток, Јутјуб и др. Тие, исто
               ција се показател за здравјето на општество-  така,  ги  проверуваат  производите  и  на  веб-
               то.  Генерацијата  зед  (денес  на  возраст  од  12   страниците на компаниите. Најмалку следени
               до  27  години)  станува  најголема  разновидна   се рекламите на ТВ и во печатените медиуми.
               млада популација, составена од студенти и од   За разлика од светско ниво, каде што генера-
               професионални  хонорарци,  со  подготвеност   цијата зед се смета за „дигитална“, во нашава
               да станат дел од работната сила, поседувајќи   земја тие купуваат онлајн со низок процент од
               голема  потрошувачка  моќ  и  опременост  со   15 %. Нивни омилени места за купување, како
               технолошко  знаење.  Според  статистичките   што веќе беше наведено погоре, се сепак фи-
               податоци, таа сочинува 1/3 од вкупната свет-  зичките продавници и трговските центри (61
               ска  популација  или  приближно  2  милијарди   %).
               луѓе. Оваа генерација живееше низ периодот     Во  поглед  на  начинот  на  плаќање  што  го
               на  ковид-19,  енергетската  и  финансиската   користи  генерацијата  зед,  мнозинството  има
               криза, Руско-украинската војна и климатски-  одговорено дека тоа го прават со картички и
               те промени. Како стереотипни карактеристи-  со готовина. Изненадувачки е податокот дека,
               ки на оваа генерација се наведуваат нивната   покрај  тоа  што  поголем  дел  од  генерацијата
               прагматичност,  изолираност,  дигиталност,   зед (88 %) смета дека се финансиски писмени,
               економичност и свесност за животната среди-  тие не плаќаат многу преку паметен телефон,
               на. Оваа генерација, иако не е вработена, за-  компјутер или криптовалути и користат многу
               работува многу, има голема моќ на трошење и   готовина.  Една  од  главните  причини  е  неси-
               е наречена „потрошувачи на утрешниот ден“.   гурноста при е-плаќање. Во однос на степенот
               Растечката моќ на трошење на генерација зед   на задоволство од плаќањето преку интернет,
               е  карактеристика  што  треба  да  го  привлече   младите се неутрални, односно не се ниту за-
               вниманието на компаниите.                   доволни ниту незадоволни.
                  Согласно емпириските истражувања спро-
               ведени на Меѓународниот балкански универ-   ЗАКЛУЧНИ СОГЛЕДУВАЊА
               зитет, генерацијата зед користи и физички и  И ПРЕПОРАКИ
               електронски  методи  за  купување.  Сепак,  он-  Резултатите од истражувањата потврдуваат
               лајн  купувањето  не  е  толку  распространето   дека ефикасноста, брзината на трансакциите и
               како што укажуваат теоретските стереотипни   практичноста се идентификувани како главни
               карактеристики.  Повеќето  производи  се  ку-  придобивки на е-плаќањата. Техничките про-
               пуваат  во  физичките  продавници,  како  што   блеми,  надоместоците  за  услуги  и  немањето
               се облека, обувки, накит, парфеми, додатоци,   доволно познавање за е-плаќањата се главни
               козметика, ИТ-опрема (преносни компјутери,   недостатоци. Наспроти очекувањата дека на-
               паметни телефони), спортска опрема, храна и   шата млада генерација како поголем корисник
               пијалаци, мебел и домашни електронски апа-  на дигитални алатки има финансиско знаење,
               рати.  Најчестите  производи  кои  се  купуваат   истражувањата уште еднаш потврдија дека во
               преку  интернет  се  книги,  одмори,  патувања,   однос на е-плаќањето младите сè уште не ги
               игри и производи за забава. Според резулта-  користат придобивките во целост и сè уште не
               тите, генерацијата зед не заработува многу, а   се  чувствуваат  сигурни.  Оттука  компаниите,

    38                           01 април 2024
   1   2   3   4   5   6