Page 1 - e-trgovija 01 april
P. 1

Е-ТРГОВИЈА










        АНАЛИЗА НА ГЕНЕРАЦИСКИОТ ЈАЗ И
        АНАЛИЗА НА ГЕНЕР                               АЦИСКИО                Т Ј   АЗ И
                                                                              О ПЛАЌАЊЕ
                                                                           Т
                                                                        О
        ПРИМЕНА НА ЕЛЕКТРОНСКОТО ПЛАЌАЊЕ
        ПРИМЕНА НА ЕЛЕКТРОНСК
                                                                                        ЧИ
                                  ОНСКИТЕ ПО
                                                                 ТРОШУВА
        КАЈ МАКЕД
        КАЈ МАКЕДОНСКИТЕ ПОТРОШУВАЧИ
                           СВЕТСКИ И ДОМАШНИ ТРЕНДО-                 2023)
                           ВИ ВО ПРИМЕНА НА ЕЛЕКТРОН-                  За  разлика  од  светските  трендови,  во
                           СКОTO ПЛАЌАЊЕ                             нашава земја во 2022 година, од вкупните
                              Tековната  дигитализација  во  светот,   трансакции остварени во земјава и во стран-
                           особено  по  пандемијата  ковид-19,  придо-  ство само 6,7 % се реализирани на виртуел-
                           несе  електронското  плаќање  (е-плаќањето)   ните места на продажба, 35 % се трансакции
                           да стане многу важна компонента на секоја   на физичките места на продажба (од кои 61
                           економија како метод на плаќање за компа-  % се извршени со користење бесконтактна
        Елена Парнарџиева   ниите и за домаќинствата. Брзиот начин на   технологија), додека 58 % од трансакциите
        Станоевска         живот, пристапот на потрошувачите до ин-  се однесуваат на повлекување готовина од
                           тернет, можноста да се направи милионска   банкомати. Заклучно со септември 2023 го-
        Меѓународен Балкански
        Универзитет, Скопје  трансакција  со  само  еден  клик,  овозможи   дина, од трансакции на виртуелните места
                           е-плаќањето (дебитни и кредитни картички,   на продажба во вкупните плаќања со пла-
                           онлајн  банкарски  трансфери,  дигитални   тежни картички во земјава и странство из-
                           паричници  и  мобилно  плаќање)  забрзано   дадени од земјава, само 0,32 % од плаќањата
                           да  се  развива  како  во  светски  рамки  така   се спроведени преку мобилен телефон. Гле-
                           и  во  нашава  земја.  За  само  половина  век,   дано од аспект на генерациите (графикон 1),
                           според  податоците  на  Светската  банка  во   кај трансакциите на виртуелните места на
                           2021 година на глобално ниво, две третини   продажба доминантно учество има генера-
                           од возрасната популација вршат е-плаќања,   цијата од 25 до 44 години со 52 %, по која
                           95  %  во  развиените  економии  и  57  %  во   следува генерацијата од 45 до 64 години со
        Савица
        Димитриеска        економиите  во  развој.  Во  2023  година,  на   29 %, со 13 % учествува постарата генерација
                           глобално  ниво  мобилно  плаќање  користат   на возраст од над 65 години и најмладата ге-
        Меѓународен Балкански
        Универзитет, Скопје  повеќе од две милијарди луѓе, што претста-  нерација до 24 години со само 6 %. Кај тран-
                           вува 25 % од вкупното население. Согласно   сакциите кои се однесуваат на повлекување
                           анкетата на Форбс, 53 % од американските   готовина од банкомати повторно доминант-
                           граѓани, особено од младата популација, сѐ   но учество со 39 % има генерацијата од 25 до
                           повеќе користат дигитални паричници на-   44 години, а со 28 % учествува генерацијата
                           спроти традиционалните платежни методи    од 45 до 64 години и постарата генерација
                           (готовина  или  физичка  дебитна,  кредитна   (над 65 години), додека најмладите учеству-
                           платежна картичка). Од генерацијата зед, 91   ваат само со 5 %.
                           % гледа на дигиталните паричници како на    Покрај  тоа  што  дигитализацијата  во
                           примарен метод за плаќање при купување    платниот  промет  забавено  расте  во  наша-
        Андријана
        Бојаџиевска Даневска  при што 86 % ги користат за патување. Од   ва земја, според податоците голем процент
                           нив, 78 % се спремни да престанат да купу-  од  средната  генерација  користи  електрон-
        Меѓународен Балкански
        Универзитет, Скопје  ваат доколку продавачите не ги прифаќаат   ски  методи  за  плаќање  при  извршување
                           дигиталните паричници. Милениумците со    на  дневните  трансакции.  Податоците  од
                           59 % и генерацијата икс со 50 % ги претпочи-  Народната  банка  на  Република  Северна
                           таат дигиталните паричници повеќе од тра-  Македонија (НБРСМ) за безготовински пла-
                           диционалните методи на плаќање. (Форбс,   тежни трансакции на виртуелните места на

    34                           01 април 2024
   1   2   3   4   5   6