Page 4 - e-trgovija 01 april
P. 4
БИЗНИСБИЗНИС РУБРИКАБИЗНИС
Графикон 4: Начин на плаќање при купување
Графикон 5: Причини за неплаќање онлајн
Извор: Сопствено истражување
рација интензивно го користи интернетот за то дека плаќањето преку интернет е сложено.
различни цели како истражување, комуника- Најмладата генерација зед не користи онлајн
ција, едукација, дружење, споредба и инфор- плаќање поради недоверба во онлајн плаќање-
мирање, но ретко за купување. Според Гатри то или немање картичка. Средните генерации
(2023), најдобри маркетинг-активности за оваа како причини за неплаќање онлајн ја наведу-
генерација се продажните промоции како што ваат недовербата и немањето доволно знаење
се попусти, купони, бонус производи, награди за негово спроведување.
итн. Од анализата најзагрижувачки е податокот
Во поглед на методите за плаќање кои ги за финансиската писменост на генерациите.
користат различните генерации согласно по- Најслаба финансиска писменост, како што
датоците од истражувањето, речиси сите гене- и се очекува, е забележана кај најстарата ге-
рации користат повеќе готовина или картич- нерација. Младата генерација ипсилон има
ки за плаќање. Постарите генерации најмногу најголема финансиска писменост. Најмлада-
користат готовина, а средните генерации кар- та генерација зед има просечно добро позна-
тички. Сепак, изненадува фактот дека мла- вање од финансиската област, а добра финан-
дите (генерација зед) многу малку користат сиска писменост е забележана и кај средните
онлајн плаќање преку мобилен телефон или генерации.
компјутер. Овие резултати се во согласност со Резултатите потврдуваат дека македонски-
истражувањето спроведено од Димитриеска, те потрошувачи немаат доволно финансиски
С. и др. коавтори (2022) каде што 96 % од пот- знаења и имаат потреба од дополнителна еду-
рошувачите одговориле дека често користат кација и обука за е-плаќање. Како што беше
услуги за е-банкарство само за информативни забележано во истражувањето на Даневска, Б.
потреби како што се преглед и проверка на А. и др. коавтори (2022), повеќето испитаници
статусот на нивните сметки, картички и де- (71 %) сметаат дека недостатокот на финан-
позити, 60 % за домашни платежни услуги, а сиско знаење претставува најголема пречка за
само 43 % за плаќање на режиски трошоци. користење на е-банкарството. Испитаниците
На прашањето зошто не се плаќа онлајн, навеле дека им се потребни повеќе обуки од
најстарата генерација над 77 години одгово- страна на банките, како и охрабрување од бан-
рила дека нема интернет или дигитален па- ките повеќе да го користат онлајн плаќањето
ричник, нема доверба, но и поради мислење- и другите услуги на е-банкарството.
01 април 2024 37

