Page 4 - e-trgovija 01 april
P. 4

БИЗНИСБИЗНИС                                                                            РУБРИКАБИЗНИС
              Графикон 4: Начин на плаќање при купување


















              Графикон 5: Причини за неплаќање онлајн
















              Извор: Сопствено истражување
                     рација интензивно го користи интернетот за   то дека плаќањето преку интернет е сложено.
                     различни цели како истражување, комуника-  Најмладата генерација зед не користи онлајн
                     ција, едукација, дружење, споредба и инфор-  плаќање поради недоверба во онлајн плаќање-
                     мирање, но ретко за купување. Според Гатри   то или немање картичка. Средните генерации
                     (2023), најдобри маркетинг-активности за оваа   како причини за неплаќање онлајн ја наведу-
                     генерација се продажните промоции како што   ваат недовербата и немањето доволно знаење
                     се попусти, купони, бонус производи, награди   за негово спроведување.
                     итн.                                          Од анализата најзагрижувачки е податокот
                       Во поглед на методите за плаќање кои ги   за  финансиската  писменост  на  генерациите.
                     користат различните генерации согласно по-  Најслаба  финансиска  писменост,  како  што
                     датоците од истражувањето, речиси сите гене-  и се очекува, е забележана кај најстарата ге-
                     рации користат повеќе готовина или картич-  нерација.  Младата  генерација  ипсилон  има
                     ки за плаќање. Постарите генерации најмногу   најголема  финансиска  писменост.  Најмлада-
                     користат готовина, а средните генерации кар-  та генерација зед има просечно добро позна-
                     тички.  Сепак,  изненадува  фактот  дека  мла-  вање од финансиската област, а добра финан-
                     дите  (генерација  зед)  многу  малку  користат   сиска писменост е забележана и кај средните
                     онлајн плаќање преку мобилен телефон или   генерации.
                     компјутер. Овие резултати се во согласност со   Резултатите потврдуваат дека македонски-
                     истражувањето спроведено од Димитриеска,   те потрошувачи немаат доволно финансиски
                     С. и др. коавтори (2022) каде што 96 % од пот-  знаења и имаат потреба од дополнителна еду-
                     рошувачите  одговориле  дека  често  користат   кација и обука за е-плаќање. Како што беше
                     услуги за е-банкарство само за информативни   забележано во истражувањето на Даневска, Б.
                     потреби  како  што  се  преглед  и  проверка  на   А. и др. коавтори (2022), повеќето испитаници
                     статусот  на  нивните  сметки,  картички  и  де-  (71  %)  сметаат  дека  недостатокот  на  финан-
                     позити, 60 % за домашни платежни услуги, а   сиско знаење претставува најголема пречка за
                     само 43 % за плаќање на режиски трошоци.   користење  на  е-банкарството.  Испитаниците
                       На  прашањето  зошто  не  се  плаќа  онлајн,   навеле дека им се потребни повеќе обуки од
                     најстарата  генерација  над  77  години  одгово-  страна на банките, како и охрабрување од бан-
                     рила  дека  нема  интернет  или  дигитален  па-  ките повеќе да го користат онлајн плаќањето
                     ричник, нема доверба, но и поради мислење-  и другите услуги на е-банкарството.

                                                                              01 април 2024                       37
   1   2   3   4   5   6