Page 2 - e-trgovija 01 april
P. 2

Графикон 1: Трансакции остварени во земјава во милиони денари




                                                                          гледување на однесувањето на македонски-
                                                                          те  потрошувачи  од  различни  генерации  и
                                                                          методите на плаќање кои ги користат при
                                                                          купување.  Посебен  акцент  беше  ставен  на
                                                                          е-банкарството  и  на  задоволството  на  ма-
                                                                          кедонските потрошувачи, пред сè на млада-
                                                                          та популација (генерација зед) од неговата
                                                                          примена.
             Извор: Народна Банка на Република Северна Македонија
                                                                          ГЕНЕРАЦИСКИОТ ЈАЗ ВО ПРОЦЕ-
                                продажба во 2022 година потврдуваат дека  СОТ НА КУПУВАЊЕ И ПЛАЌАЊЕ
                                вредноста  на  вкупните  трансакции  напра-  ВО МАКЕДОНИЈА
                                вени  кон  интернет-продавниците  од  маке-  Генерациите,  поради  нивните  посебни
                                донски  граѓани  дома  и  во  странство,  како   економски, политички, технолошки, социо-
                                и  од  иматели  на  странски  картички  беле-  културни  и  образовни  карактеристики,  се
                                жи пораст од 25 % во однос на 2021 година   значајни за секое општество. Од гледна точ-
                                и изнесува 33.836,8 милиони  денари  (550,2   ка на институциите (компании, банки), гене-
                                милиони евра). Порастот на е-трансакциите   рациите се важни како потрошувачи. Секоја
                                говори за промена на односот на корисни-  генерација  има  свои  специфични  погледи
                                ците  кон  е-плаќањата  и  сè  поголемата  до-  за: облекувањето, храната, пијалаците, му-
                                верба во нивното користење.               зиката,  религијата,  политиката,  традиции-
                                   Гледајќи  ги  нагорните  трендoви  на   те, јазикот и начинот на живот. Традициите
                                развој  на  новите  методи  на  е-плаќање,  на   се исто така важни бидејќи генерациите се
                                Меѓународниот балкански универзитет беа   под влијание на претходните генерации, а
                                спроведени повеќе истражувања со цел со-  тие  ќе  влијаат  на  следните  генерации.  Во

                             Табела 1: Видови генерации       ГЕНЕРАЦИСКИ РАЗЛИКИ
                                                                         Генерација
                                            Бејби бумери   Генерација икс   ипсилон −   Генерација зед   Генерација алфа
                                                                         милениумци
                                                                          1981−1996
                                 Родени
                                          1946−1964 година   1965−1980 година   година   1997−2012 година   2013-
                                                                                      Ковид-19, Руско-
                                                                          СИДА, 11      украински
                              Период во кој   По Втората   Рецесија (нафтена   септември,   конфликт,   Напредна
                                 живеат     светска војна    криза)      терористички   финансиска криза,   технологија
                                                                           напади       климатски
                                                                                        промени
                                                            Мрзливи и    Генерација со   Изолирана
                               Насловени     Ентузијасти                                             Нови трендови
                                                           носталгични   здрави навики   генерација
                                                                                       Не го познава
                                                                          Најголема     светот без
                                                                         генерација во
                                                                        историјата, прва   интернет,
                                           Ориентирани кон                             разновидни,
                                            вредност, без   Најмала генерација   генерација која   технолошки
                                Типични                  по број, прв допир   расте со модерна         Најмлада
                              карактеристики   интернет, без   со компјутер,   технологија,   познавања,   генерација
                                             модерна                                    културно
                                            технологија   внимателни со пари   многу активна и   толерантни,
                                                                         здравствено
                                                                         претпазлива    одговорни
                                                                          генерација   потрошувачи,
                                                                                      еколошки свесни
                                            Калкулатори,                                Социјални
                                             машини за      Класични       Игри на      медиуми,      Вештачка
                                             пишување,   телефони, пејџери
                              Иновации кои   ротирачки     и звучници, ДВД-а,   Нинтендо,   роботика, Гиг-   интелигенција, 5G,
                               најмногу ги   телефони за   VHS-флопи      интернет-   -економија, GPS-   е-автомобили,
                                користеле                                -пребарување   -системи за   нанотехнологија,
                                          бирање, ласерски   дискови, факс
                                                                                       навигација,
                                            дискови, ТВ во   машини         iPod     паметни телефони   криптовалути
                                               боја

                            Извор: Сопствено истражување
                                                                              01 април 2024                       35
   1   2   3   4   5   6