Page 48 - mart 2020
P. 48

РуБРИкАеВО
          л

                          задржувајќи ги наЧелата на солидарност и еднаквост
                          на осигурениците и универзалноста на здравственото
                          осигуруваЊе, уЧеството на вкупните трошоци за
                          здравство треБа да се зголеМи на нивото од најМалку
                          8 % од Бдп. во услови на доМинантно Фондовско
                          ФинансираЊе на јавното здравство треБа да се Бараат
                          и дополнителни јавни Финансиски извори, пред сè од
                          државниот БуЏет, со тенденција на раст, слиЧно како и
                          кај систеМот на пензиското осигуруваЊе


                          ности: тој се базира на вредностите на со-  здравствени  услуги  во  иднина,  веднаш
                          лидарност,  на  еднаквост,  на  универзал-  треба да започнат важни и системски ре-
                          ност и на учество на сите граѓани; целото   форми. задржувајќи ги начелата на соли-
                          населението е покриено со универзално    дарност и еднаквост на осигурениците и
                          здравствено  осигурување;  постоење  на   универзалноста на здравственото осигу-
                          многу широк пакет на здравствени услу-   рување, учеството на вкупните трошоци
                          ги; широк пристап до здравствени услуги;   за здравство треба да се зголеми на ни-
                          дополнителни  извори  за  финансирање,   вото од најмалку 8 % од Бдп. во услови
                          освен  фондовското;  ФзоМ  постепено     на доминантно фондовско финансирање
                          прераснува во купувач на здравствени ус-  на јавното здравство треба да се бараат и
                          луги;  приватните  здравствени  установи   дополнителни јавни финансиски извори,
                          се  вклучени  во  јавното  здравство  преку   пред сè од државниот буџет, со тенден-
                          склучени договори за вршење на здрав-    ција на раст, слично како и кај системот
                          ствени услуги со Фондот (над 4 000 так-  на  пензиското  осигурување.  за  жал,  ќе
                          ви договори); и друго. сепак, значителни   мора да се пристапи и кон соодветно ре-
                          слабости постојат и тие го оптоваруваат   дефинирање на основниот пакет на јавни
                          здравствениот систем. најзначајните се:   здравствени  услуги  во  насока  на  нивно
                          намалувачко  и  ниско  ниво  на  средства   намалување,  како  и  воведувањето  раз-
                          што се одвојуваат за здравството кое дос-  лични пакети за здравствена заштита со
                          тигна до границата под 7 отсто од Бдп;   право  на  избор  на  осигуреникот  од  нај-
                          премногу  симплифициран  и  единствен    малку два пакети на услуги. тие би имале
                          систем  на  здравствено  осигурување  без   различен  опфат  на  здравствени  услуги,
                          алтернативи; индикаторите говорат дека   плаќање на различна стапка на придонес
                          здравствениот систем е недоволно ефи-    за задолжителното здравствено осигуру-
                          касен и ефективен и покажува знаци на    вање и различна партиципација. секако,
                          долгорочна  неодржливост;  недоволната   основниот  пакет  на  здравствени  услу-
                          посветеност  на  превентивната  заштита;   ги  би  бил  задолжителен,  а  повисоките
                          нерамномерен  регионален  квалитет  во   пакети би биле факултативни, што под-
                          давањето здравствена заштита; постојан   разбира и повисока стапка на придонес.
                          недостатокот  од  лекови  и  медицински   ваквите реформи секако ќе предизвика-
                          материјал; непостоење на системско сле-  ат одредени реакции, но се чини изборот
                          дење на квалитетот на услугите; недово-  веќе е стеснет и тие се неизбежни. дури
                          лен  број  на  високостручен  медицински   можеби треба да се размислува и за из-
                          кадар  во  здравствените  институции  на-  ворите за финансирање на придонесите
                          спроти  обемната  администрација,  про-  за  здравство  што  ги  плаќаат  кај  нас  те-
                          следено  со  миграција  на  лекарите  од   хнички работодавачите, но за сметка на
                          јавно  во  приватно  здравство  или  нивно   работниците  од  нивната  бруто-плата,  а
                          иселување;  континуирано  незадоволс-    во многу фондовски здравствени систе-
                          тво на пациентите од лошите услови во    ми во светот тие се поделени меѓу нив на
                          здравствените  установи  и  несоодветни   рамноправна  или  нерамноправна  осно-
                          здравствени услуги и друго.              ва.
                             во согласност со ова, а врз основа на   во секој случај нужни се огромни про-
                          потребите и на очекувањата за зголемени   мени.

      48                          март 2020
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53