Page 48 - mart 2020
P. 48
РуБРИкАеВО
л
задржувајќи ги наЧелата на солидарност и еднаквост
на осигурениците и универзалноста на здравственото
осигуруваЊе, уЧеството на вкупните трошоци за
здравство треБа да се зголеМи на нивото од најМалку
8 % од Бдп. во услови на доМинантно Фондовско
ФинансираЊе на јавното здравство треБа да се Бараат
и дополнителни јавни Финансиски извори, пред сè од
државниот БуЏет, со тенденција на раст, слиЧно како и
кај систеМот на пензиското осигуруваЊе
ности: тој се базира на вредностите на со- здравствени услуги во иднина, веднаш
лидарност, на еднаквост, на универзал- треба да започнат важни и системски ре-
ност и на учество на сите граѓани; целото форми. задржувајќи ги начелата на соли-
населението е покриено со универзално дарност и еднаквост на осигурениците и
здравствено осигурување; постоење на универзалноста на здравственото осигу-
многу широк пакет на здравствени услу- рување, учеството на вкупните трошоци
ги; широк пристап до здравствени услуги; за здравство треба да се зголеми на ни-
дополнителни извори за финансирање, вото од најмалку 8 % од Бдп. во услови
освен фондовското; ФзоМ постепено на доминантно фондовско финансирање
прераснува во купувач на здравствени ус- на јавното здравство треба да се бараат и
луги; приватните здравствени установи дополнителни јавни финансиски извори,
се вклучени во јавното здравство преку пред сè од државниот буџет, со тенден-
склучени договори за вршење на здрав- ција на раст, слично како и кај системот
ствени услуги со Фондот (над 4 000 так- на пензиското осигурување. за жал, ќе
ви договори); и друго. сепак, значителни мора да се пристапи и кон соодветно ре-
слабости постојат и тие го оптоваруваат дефинирање на основниот пакет на јавни
здравствениот систем. најзначајните се: здравствени услуги во насока на нивно
намалувачко и ниско ниво на средства намалување, како и воведувањето раз-
што се одвојуваат за здравството кое дос- лични пакети за здравствена заштита со
тигна до границата под 7 отсто од Бдп; право на избор на осигуреникот од нај-
премногу симплифициран и единствен малку два пакети на услуги. тие би имале
систем на здравствено осигурување без различен опфат на здравствени услуги,
алтернативи; индикаторите говорат дека плаќање на различна стапка на придонес
здравствениот систем е недоволно ефи- за задолжителното здравствено осигуру-
касен и ефективен и покажува знаци на вање и различна партиципација. секако,
долгорочна неодржливост; недоволната основниот пакет на здравствени услу-
посветеност на превентивната заштита; ги би бил задолжителен, а повисоките
нерамномерен регионален квалитет во пакети би биле факултативни, што под-
давањето здравствена заштита; постојан разбира и повисока стапка на придонес.
недостатокот од лекови и медицински ваквите реформи секако ќе предизвика-
материјал; непостоење на системско сле- ат одредени реакции, но се чини изборот
дење на квалитетот на услугите; недово- веќе е стеснет и тие се неизбежни. дури
лен број на високостручен медицински можеби треба да се размислува и за из-
кадар во здравствените институции на- ворите за финансирање на придонесите
спроти обемната администрација, про- за здравство што ги плаќаат кај нас те-
следено со миграција на лекарите од хнички работодавачите, но за сметка на
јавно во приватно здравство или нивно работниците од нивната бруто-плата, а
иселување; континуирано незадоволс- во многу фондовски здравствени систе-
тво на пациентите од лошите услови во ми во светот тие се поделени меѓу нив на
здравствените установи и несоодветни рамноправна или нерамноправна осно-
здравствени услуги и друго. ва.
во согласност со ова, а врз основа на во секој случај нужни се огромни про-
потребите и на очекувањата за зголемени мени.
48 март 2020

