Page 22 - siva ekonomija juli avgust 2023
P. 22

„СИВИОТ ДЕЛ“ НА МАКЕДОНСКАТА ЕКОНОМИЈА





          нерегистрирана дејност уредува санк-  гистрирање на готовината...).
          ции против лицата кои вршат нереги-
          стрирана дејност. На терен, примена-  4.2. Мерки во борбата против сивата
          та  на  овој  закон  е  нефункционална.   економија
          Имено, не е познато во јавноста дека   Зачудувачка  е  индиферентноста
          органите  надлежни  за  постапување   кога се работи за борбата против си-
          по  овој  закон  имаат  изрекувано  по-  вата  економија.  Политичката  инди-
          значителен  број  глоби  поради  вр-  ферентност  и  пасивноста  во  поглед
          шење  на  нерегистрирана  дејност.   на  ползувањето  на  повеќекратните
          Ваквото (не)постапување е своевидна   користи  од  намалувањето  на  сивата
          поддршка на сивата економија.        економија  кај  јавноста  формираат
            Освен  овој  закон,  правна  подлога   перцепција  дека  корупцијата  е  една
          во  борбата  против  сивата  економија   од  главните  причини  за  високата
          е  уредена  во  Законот  за  даночната   стапка на неформална економија кај
          постапка,  Законот  за  даноците  на   нас. Освен корупцијата како причина
          имот (за локалните даночни давачки)   за  ваквата  системска  индиферент-
          и  другите  процесни  и  материјални   ност, на ова влијае и несовесниот ме-
          закони кои уредуваат казнени одред-  наџмент,  некомпетентноста,  недос-
          би  за  вршењето  на  нерегистрирана   татокот на ресурси итн. Стопанската
          дејност.  Потребно  е  доуредување  на   комора  има  обврска  постојано  да  ги
          нормативната  рамка  и  зголемување   потсетува  политичарите  дека  систе-
          на глобите поради вршење на нереги-  мот  го  креираат  токму  тие  и  од  нив
          стрирана дејност, но уште поважна е   зависи во која насока ќе се движи др-
          примената  на  актуелните  прописи  и   жавата.
          санкционирања на појавата на терен.    Се  чини  дека  токму  финансиски-
            Многу од субјектите во сивата еко-  те  средства  собрани  преку  сивата
          номија,  освен  што  не  го  пријавуваат   економија  и  без  плаќање  на  јавни
          прометот  и  ја  задржуваат  готовина-  давачки се извор на големите лични
          та  за  себе,  тие  дополнително  се  ко-  богатства на лица кои, веројатно, не
          рисници на разни социјални програ-   би  можеле  да  го  докажат  потеклото
          ми (добиваат средства од Агенцијата   на  имотот  (луксузни  куќи,  скапи  ав-
          за  вработување,  финансиска  помош   томобили,  станови  и  куќи  во  стран-
          од  центри  за  социјална  заштита...)  и   ство,  наменски  отворени  компании
          трансфери од државата која, пак, не   за  брзо  збогатување,  големи  износи
          успева  да  ги  елиминира  од  катего-  на  готовина,  депозити  по  странски
          ријата на поддржувани граѓани со ог-  банки, внесување и изнесување гото-
          лед на тоа што финансиска поддрш-    вина  над  законски  пропишаните  ли-
          ка не им е потребна − имаат доволно   мити...).  Принципот  на  неказнивост
          финансиски  средства  од  сивата  еко-  и на „невидливост“, иако законските
          номија.                              решенија  во  Законот  за  данокот  на
            Вршењето  на  нерегистрирана  деј-  личен доход (член 78) даваат можност
          ност  во  себе  ги  содржи  и  другите   за зафаќање на непријавениот доход
          форми  на  сива  економија  (даночна   (потоа  претворен  во  имот)  со  стапка
          евазија, непријавено работење, нере-  од  70  %,  го  охрабрува  незаконитото

     22                       јули/август 2023
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27