Бизнис
ХРВАТСКА УСПЕШНО СЕ РАЗВИВА И КАКО ТУРИСТИЧКИ ГАСТРОНОМСКИ БРЕНД, пред неа во гастрономската понуда е само Италија
21.11.2025
За 87% од странските посетители Хрватска е посакувана туристичка дестинација поради сонцето и морето, но и гастрономската понуда сè повеќе станува причина за нивната посета. Речиси секој петти гостин ја наведува храната како еден од клучните мотиви за патување, а кога ќе бидат замолени да наведат три медитерански земји што ги поврзуваат со добра гастрономска понуда, Хрватска е рангирана на второ место со 13%. Италија е на прво место со 52%, а зад Хрватска, Шпанија (11%) и Грција (9%) се на трето и четврто место.
Ова го покажа анкетата спроведена од агенцијата Improve за Mastercard во октомври 2025 година, на примерок од повеќе од 3.000 испитаници од Италија, Словенија, Германија, Полска и Унгарија кои патувале во странство во последните пет години, а која беше презентирана како дел од Хрватските туристички денови во Дубровник на панелот „Што бара туристот денес, а Хрватска (сè уште) не го услужува?“ организирана од Хрватската стопанска комора.
Овие податоци покажуваат колку е важно систематски да се работи на позиционирање на хрватската гастрономија како еден од клучните столбови на туристичката понуда.
Хрватското министерство за туризам преку проектот „Uplift - пријател на хрватската кујна“, има за цел да ја дефинира, заштити и промовира хрватската кујна како стратешки туристички, културен и економски ресурс.
Покрај поддршката од институционалните партнери, проектот се спроведува во соработка со локални готвачи.
„Хрватска сè уште го развива својот гастрономски бренд, како што покажува истражувањето презентирано денес. Ги стигнуваме туристичките гиганти, но имаме многу предности, од кои самите гости го истакнуваат квалитетот на состојките и богатството на автентични јадења. Голем чекор напред на овој пат, потврден од гостите, би бил објавувањето на национална кулинарска мапа на автентични, традиционални јадења и регионални специјалитети, како и приказните зад јадењата, вината и луѓето. Автентичноста е исто така една од најважните карактеристики на премиум туризмот, за чиј развој ќе придонесе проектот Uplift - пријател на хрватската кујна, преку кој ќе се дефинираат јадења што најдобро ја претставуваат кулинарската слика на нашите региони“, рече Андреја Вукојевиќ, директор на секторот за туризам во Хрватската стопанска комора.
Спроведеното истражување покажа дека одморите на море и посетите на градови се најатрактивните и најреализираните видови патувања. Гастрономијата се издвојува како најатрактивен специјализиран интерес со 25% од испитаниците, пред патувањата во велнес и спа центри. Одлуката за избор на дестинација претежно се донесува врз основа на цената (71%) и природната убавина (63%). Потоа следат фактори како што се квалитетот на сместувањето и безбедноста на дестинацијата, додека 35% од испитаниците ја оценуваат гастрономијата како важен дел од целокупниот пакет при одлучувањето каде да патуваат.
Што се однесува до парите потрошени за храна и пијалоци, истражувањето покажа дека две третини од туристите издвојуваат од 20% до 40% од нивниот планиран буџет за овој сегмент од патувањето.
Гастро автентичноста е во голема мера комбинација од два фактори: подготовка на оброци според традиционални рецепти и користење локални и свежи состојки. Потоа следува подготовка на оброци од локалното население и сервирање оброци во автентична средина (на пр. таверни, традиционални ресторани). Дури 44% од испитаниците се многу или екстремно заинтересирани за автентична понуда на храна, а дури 57% од нив се подготвени да платат повеќе за автентично гастрономско искуство, што е јасен сигнал дека автентичноста директно се исплатува.
За две третини од туристите (65%), храната директно влијае на целокупното задоволство и обезбедува чувство на поврзаност со локалната заедница, пренесува Сеебиз.
Фото Економија и бизнис