Page 61 - mart 2020
P. 61
РегИОН
заживување и имплементирање на заед- рање заеднички институции кои му се
ничко гранично управување „One Stop потребни на бизнис-секторот за да се
Shop“ на патните гранични премини, зголеми соработката.
пред сѐ со албанија (по примерот како со иако има одреден напредок, успеш-
србија), што ќе овозможи унапредување ност и придвижување во однос на ус-
на економската соработка меѓу двете ловите за правење бизнис меѓу земјите
земји, каде што од воведувањето заед- од западен Балкан, како и во однос на
нички контроли на надлежните органи подобрената конкурентност, состојбите
најголема придобивка ќе биде кај прото- може уште да се подобрат, иако постојат
кот на стоки при што нема да има двојна уште многу проблеми кои можат да се
царинска, санитарна, ветеринарна кон- решат, услови кои можат да се подо-
трола на стоката, а со тоа ќе го преполо- брат, напредок кој може да се направи.
виме времето на чекање на камионите, решавањето на меѓусебните отворени
на стоките, па и на патниците. во насока економски прашања, отстранување на
на поголема економска соработка исто трговските пречки, бариери и олесну-
така потребно е и формирање заеднич- вање на соработката, како и заеднички
ки економски зони, развојни зони кои ќе настап на трети пазари, следењето и де-
бидат од интерес за бизнисите од регио- тектирање на предизвиците со кои се со-
нов, како и заеднички министерства за очуваат бизнисмените, се само неколку
регионален развој и заеднички институ- предуслови кои треба да ги решат заед-
ции кои му се потребни на бизнис-секто- нички во наредниов период доколку се
рот за да ја зголеми соработката. сака трговската соработка да се зголеми.
– како еден од општите предуслови сето тоа може да се подобри само со
за поттикнување и продлабочување на заеднички проекти и инвестиции, како
трговската и економска соработка меѓу и унапредување и продлабочување на
земјите е развиената инфраструктурна економската соработка меѓу земјите во
поврзаност при што сосема извесно е рамките на коморскиот инвестициски
дека приоритет за развој на регионални- форум. централно внимание и ангажи-
от бизнис е изградбата на патната и же- раност треба да се посвети на целосно
лезничката инфраструктура меѓу земји- искористувње на дадените можности
те од западен Балкан. притоа посебен преку коморскиот инвестициски форум
акцент треба да се стави на потребата – киФ кој претставува заедничка плат-
за инвестирање, пред сѐ на „коридорот форма за соработка, за поврзување на
8“ како транснационален коридор, како економиите во регионот западен Бал-
и реализација на проектот од автопатот кан, со што би се обезбедило и спрове-
скопје – Блаце кој, во согласност со про- дување на стратешки инфраструктурни
екциите, треба да биде реализиран до проекти.
крајот на 2022 година. секако дека тука а своите активности киФ ги има
треба да се спомене и делот на енергети- насочено кон унапредување на конку-
ката која претставува клучен економски рентноста на економиите од регионот,
двигател и затоа во наредниов период поврзување на бизнис-заедниците од
потребно е поголемо заедничко анга- 6-те земји, подобрување на бизнис-кли-
жирање на надлежните институции за мата во регионот и зголемување на сто-
дефинирање на можните решенија за ковната размена со земјите од западен
интерконективно поврзување. Балкан, но и пошироко, преку зголемена
– неопходна е и соработка преку ре- регионална економска соработка, про-
ализирање на разни проекти за оства- мовирање на понатамошна трговска ин-
рување на заеднички производ со пови- теграција, воведување динамичен регио-
соки вредности и заеднички настап на нален инвестициски простор, сѐ со цел
компании од земји кои имаат компата- позабрзан напредок на регионот, а со
билни техничко-технолошки капацитети тоа на секоја земја и отворање на патот
за трети пазари и заедничко учество на кон асоцијативното членство во европ-
тендери, како и иницијатива за форми- ската унија.
март 2020 61

