Page 39 - siva ekonomija juli avgust 2023
P. 39

Големина | Импликации | Решенија





             4.3. Други мерки                     лица) до финансиски средства и еду-
               Покрај наведените мерки, постојат   кација со цел избегнување на сивата
             и  други  можни  мерки  насочени  кон   економија  и  нивно  брзо  и  целосно
             обесхрабрување на сивата економија   вклучување  во  формалната  еконо-
             и нејзино формализирање. Тие мер-    мија.
             ки вклучуваат, меѓу другото:           Овие мерки се од поширок опфат
               (1)   Мерки  што  претставуваат    и не се предмет на обработка во рам-
             борба  против  корупцијата.  Сивата   ките на оваа анализа.
             економија  и  корупцијата  се  испре-
             плетуваат, тие се своевидни „родни-  4.4. Временска рамка за реализација
             ни“ бидејќи се потпираат на слична   на мерките
             основа. Затоа борбата против сивата    Презентираните мерки се разлику-
             економија и против корупцијата тре-  ваат според комплексноста на опфа-
             ба да се одвиваат паралелно и да се   тот на потребните чекори што треба
             надополнуваат.                       да се преземат за нивна целосна при-
               (2)   Преиспитување  на  тежината   мена. Во тој контекст, некои од мер-
             за бизнисот што ја носат фискалните   ките  можат  да  се  реализираат  брзо,
             и парафискалните давачки.            додека  за  други  е  потребен  подолг
               (3)   Преиспитување  на  товарот   временски  период.  Индивидуално
             за бизнисите од преголемата сложе-   потребното  време  за  секоја  од  мер-
             ност  на  регулативата,  особено  врз   ките е во надлежност на соодветните
             работењето на помалите фирми (т.н.   државни институции и останува тие
             регулаторен товар).                  да го утврдат во прецизно утврдени
               (4)   Мерки  насочени  кон  подоб-  акциски планови. Акциските плано-
             рување  на  ефикасноста  на  јавната   ви треба да содржат утврден носител
             администрација и максимално диги-    на активностите за секоја конкретна
             тализирање на нејзината работа.      мерка, временска рамка за реализа-
               (5)   Мерки  за  подобрување  и    ција, како и одговорност за нецелос-
             олеснување на пристапот на економ-   на  реализација  на  секоја  мерка  во
             ските  субјекти  (поединци  и  правни   предвидениот рок.


            1 <Https://wol.iza.org> – The shadow economy in industrial countries, Dominik H.Enste, Cologne
            Institute for Economic Research and Cologne University of Appplied Research, Germany.
            2 Кварталната анкета за неформалната економија направена од тинк-тенкот „Светска економија“
            (Quarterly Informal Economy Survey, World Economics) во Велика Британија.
            3 Socioeconomic Assessment of COVID-19’s impact in N.Macedonia, June 2020.


            Литература:
            – Министерство за труд и социјална политика, „Стратегија за формализирање на не-
            формалната економија  во Република Македонија, 2018 − 2022“, февруари 2018 година.
            – Министерство за финансии, „Акциски план за сузбивање на сивата економија, 2020
            − 2021“, февруари 2020 година.
            – „Информатор“, изданија од 2023 година, списанија на Агенција Про Агенс.
            – Бизнис магазин „Економија и бизнис“, издание јуни 2021 година.


                                                      јули/август 2023                 39
   34   35   36   37   38   39   40