Page 36 - siva ekonomija juli avgust 2023
P. 36

„СИВИОТ ДЕЛ“ НА МАКЕДОНСКАТА ЕКОНОМИЈА





          циско право на клиентите да одлучат   страна на УЈП, а на среден и долг рок
          дали  ќе  го  пријавуваат  издавањето   воведување на систем на електронска
          под закуп или подзакуп на недвижен   фактура.
          имот преку Управата за јавни прихо-
          ди. Се проценува дека најмалку 25 %   4.2.14. Барања за фиктивен поврат на
          од  издавањата  под  закуп  или  подза-  ДДВ
          куп  не  се  пријавуваат  во  електрон-  Дел  од  деловните  субјекти  подне-
          скиот систем на УЈП, односно на до-  суваат барања за фиктивен поврат на
          ходот  остварен  од  закупнини  не  се   данокот на додадена вредност (ДДВ)
          плаќа данок на личен доход (персона-  и  (веројатно  понекогаш)  успеваат  да
          лен данок на доход).                 добијат средства од буџетот.
            Последица  на  ваквата  практика  е   Последица  на  ваквата  практика  е
          пропуштен  буџетски  приход  врз  ос-  сериозно  намалување  на  приходите
          нова на данокот на личен доход и не-  од  данокот  на  додадена  вредност  и
          рамноправен третман на учесниците    незаконски  зајакната  конкурентска
          на пазарот на недвижности.           предност на фирмите кои се одлучу-
            Решението  бара  строги  даночни   ваат на овој чекор. Останува во сфе-
          контроли од страна на УЈП во насока   рата  на  шпекулациите  дали  ваквата
          на сеопфатно пријавување и плаќање   практика е овозможена во соработка
          на данокот на доход врз основа на за-  со дел од даночната администрација.
          купнини.                               Идејата водилка е дека мора да се
                                               засили капацитетот на УЈП да ги кон-
          4.2.13. Продолжена и масовна практи-  тролира  сите  поднесени  барања  за
          ка на неиздавање на фискални смет-   поврат на претходно платениот ДДВ
          ки                                   и  да  ги  детектира  барањата  за  фик-
            Многу  деловни  субјекти  сѐ  уште   тивен  поврат  на  ДДВ.  Решението  на
          не издаваат фискални сметки и не го   краток  рок  бара  построги  даночни
          евидентираат  готовинскиот  прилив   контроли од страна на УЈП, а на сре-
          преку фискалниот систем на опрема.   ден и долг рок воведување на систем
          И во услови на воведен систем на де-  на електронска фактура.
          лумен поврат на платениот ДДВ пре-
          ку апликацијата „МојДДВ“, практика-  4.2.15. Ограничување на банкарските
          та да не се издаваат фискални сметки   провизии
          продолжува  преку  стандардното  об-   Дел од трговците им посочуваат на
          разложение  дека  „фискалниот  апа-  своите  клиенти  дека  доколку  платат
          рат  е  во  дефект  и  дека  само  што  не   во  готовина  ќе  добијат  одреден  мал
          дошле сервисерите да го оспособат“.  попуст во споредба со цената која би
            Последица  на  ваквата  практика  е   требало да ја платат доколку плаќаат
          нелојална  конкуренција,  побрз  раст   со  банкарска  дебитна  или  кредитна
          на „храбрите“ бизниси и значајна за-  картичка.  Ваквиот  потег  се  оправ-
          губа на буџетски приходи од данокот   дува  со  високите  провизии  кои  им
          на додадена вредност.                ги  наплатуваат  комерцијалните  бан-
            Решението  на  краток  рок  бара   ки  на  трговците  со  ПОС-терминали
          многу построги даночни контроли од   (Point  of  Sale,  POS).  Државната  ин-

     36                       јули/август 2023
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40