Page 5 - biznis dijagnostika 2del
P. 5
БИЗНИС ДИЈАГНОСТИКА
Агроконсалтинг за подобрувањето на продуктивноста и за проширување на извозниот
потенцијал на македонскиот земјоделски сектор
БИЗНИС ДИЈАГНОСТИКАТА НЕ Е ТРОШОК,
ТУКУ ИНВЕСТИЦИЈА
Ниската продуктивност и ботењето на една компанија. Со
ниската конкурентност во маке- неа се идентификуваат силните
донскиот земјоделски сектор се и слабите страни, можностите и
резултат на комбинација од по- ризиците, со цел да се откријат
веќе клучни фактори: фрагмен- потенцијали за подобрување на
тираност на земјиштето и ситни продуктивноста, на ефикаснос-
семејни стопанства кои не овоз- та и на профитабилноста, од-
можуваат економија на обем. носно се добива целосна слика
Поголемиот дел од земјоделците за работењето. Првата можност
користат традиционални мето- што ја отвора е подобро управу-
ди и немаат доволно обуки или вање со интерните ресурси. Пре-
поддршка за воведување нови Златко Еделински, ку идентификација на слабости-
агротехнички практики. Во пре- главен консултант во те како што се високи трошоци
работувачките капацитети чес- КОНТИМ на производство, недоволна
то се јавува недоволно инвести- механизација или слаба органи-
рање во модернизација на производните линии. зација, компанијата добива насоки за рациона-
Старите технологии резултираат со повисоки лизирање на процесите. Втората придобивка е
енергетски трошоци, послаба ефикасност и не- јасно дефинирање на стратешките приорите-
конкурентен производ. Недостатокот од профе- ти. Со неа тие добиваат структурирана анализа
сионално раководство, од маркетинг-стратегии која покажува каде треба да се вложи: дали во
и знаење за извоз доведува до тоа производите модернизација на производството, во обука на
тешко да се позиционираат надвор од локални- вработените, во дигитализација или во развој
от пазар. на нови производи.
Финансиската и кредитната поддршка Третата клучна можност е подобрување на
претставуваат една од критичните алки во раз- пазарната ориентација. Дијагностиката може
војот на примарното земјоделство и на прерабо- да открие празнини во маркетинг-стратегиите
тувачката индустрија. Преработувачките капа- и да укаже на неопходноста од брендирање, од
цитети без финансиска поддршка тешко можат сертификација или адаптација на производите
да инвестираат во модернизација и во сертифи- кон барањата на странските пазари. Со јасни
кација на производи кои се неопходни за извоз. дијагностички резултати, компаниите можат
Бизнис дијагностиката претставува совре- полесно да ги оправдаат своите потреби пред
мена алатка што им овозможува на компании- банки, инвеститори или државни и европски
те да ја согледаат својата реална состојба и да фондови.
ги идентификуваат клучните предизвици што Систематскиот пристап кон анализата и
ги ограничуваат нивната продуктивност и кон- унапредувањето на работењето може да одигра
курентноста. Оваа услуга не се сведува само на значајна улога во подобро искористување на
анализа на финансиски податоци туку опфаќа потенцијалите за извоз на македонските прера-
и целосен преглед на работењето, т. е. на опе- ботувачи на храна. Многу македонски произво-
ративните процеси: организациска структура, ди се со висок квалитет, но поради недоволна
управување со ресурси и енергетската ефикас- промоција остануваат невидливи на странските
ност, справување со отпадот и зачувување на пазари.
животната средина, маркетингот и продажбата, Бизнис дијагностиката не е трошок, туку ин-
логистиката и извозните можности и, секако, вестиција. Таа им овозможува на компаниите да
стратешкото управување преку визијата, целите растат, да се зајакнат и да бидат подготвени за
и плановите за развој на компаниите. идното работење.
Всушност, оваа алатка е аналитичка алатка прилогот го подготви:
која овозможува систематска проверка на ра- Митко Јовановски
15 ноември 2025 21

