Page 42 - Elektronsko izdanie, april 2020
P. 42
РУБРИкА
Во фокусот
Во република Северна Македонија, според из-
вештајот на Асоцијацијата за е-трговија на Маке- треба да бидат заверени од страна на
сите гранични агенции.
донија, во 2019 година во однос на 2018 година на ниво на еУ, исто така, почнувајќи
вредноста на онлајн трансакциите е зголемена за од 1.1.2021 година, ќе почнат да се при-
менуваат радикално нови правила за
25,3%, а бројот на онлајн трансакциите е зголемен прекуграничната е-трговија, што првен-
за 21,9 % ствено произлегле од новиот пакет на
директиви за ддв, што предвидуваат
нови начини на пресметка и плаќање
на ддв при увоз на мали пратки во пре-
куграничната е-трговија. За да се олес-
ни движењето на малите пратки, како
и царинењето на стоките, понудена е
шема за поедноставување. оваа шема
за поедноставувања во моментов се на-
рекува Importer One Stop Shop (иосс).
ова ново решение се базира на Mini
One Stop Shop (MOсс), што претставува
концепт што бил тестиран и се употре-
бува при прибирање на ддв при елек-
тронско обезбедување на услуги. иосс
претставува мошне иновативен модел
(т.н. „продажен модел“) и тој обезбедува
(фото: https://www.itl.cat/) ддв што треба да се плати на стоките
полека почнува да се приближува кон што се купуваат преку прекугранич-
царината. За ова се потребни нови ре- на е-трговија да биде платен од страна
сурси и нови процедури. царините во на продавачот во трета земја и да биде
светот се прилагодуваат за оваа нова наплатен од купувачот за време на ку-
состојба постојано повикувајќи ги дру- пувањето. продавачот потребно е да се
гите учесници во глобалните синџири регистрира кај даночната управа во не-
на снабдување. која од земјите членки на еУ каде што
новите можности што доаѓаат со се очекува да го трансферира износот
електронската трговија во контекст на на ддв што го наплаќа од соодветните
светската економија првенствено се од- купувачи. царината во блиска соработ-
несуваат на полесен пристап на глобал- ка со даночната управа и со употреба на
ните пазари, особено за малите и сред- соодветни ит-системи треба да обезбе-
ни претпријатија, како и во однос на ди ддв да е правилно наплатен.
олеснето и побрзо управување со тран- прибирањето на царини и даноци
сакциите. сепак, зголемениот обем на во прекуграничната е-трговија е само
прекугранична е-трговија носи и низа една страна на медалот. постојат низа
предизвици како што се можност од законски ограничувања и забрани што
злоупотребата на е-трговијата со надеж се применуваат на глобално и нацио-
дека ќе ги избегнат законските обврски. нално ниво, што треба да бидат прове-
дополнително можат да се разгледа- рени на граница, пред стоките што биле
ат ризиците што влијаат на државниот нарачани преку интернет-платформи за
буџет, буџетите на компаниите и здра- е-трговија да бида пуштени во слобо-
вата конкуренција. е-трговијата ќе рас- ден промет. во оваа постапка треба да
те многу брзо и поради тоа потребни бидат контролирани низа предмети со
се нови правила со вклучување на сите културна вредност, определени катего-
засегнати учесници. понатаму, таквите рии на хемиски производи, експлозив-
правила треба да содржат нови царин- ни стоки, порнографија, оружје, дроги,
ски и даночни постапки, како и контро- лекови, животни и готови пари.
ла на сите забрани и ограничувања, што со порастот на бројот на малите
42 април 2020

