Page 41 - Elektronsko izdanie, april 2020
P. 41
БИзНИС
-трговијата дефинитивно е но- воведување на поедноставени царински
вата реалност во денешно вре- постапки во насока на локално царинење
ме, не само од аспект на прода- и побрзо ослободување на пратките.
вачите и на купувачите, туку за единствен начин како светот да се спра-
есите учесници во глобалната ви со овој огромен наплив на царински
трговија. овој нов феномен претставува декларации е да се дигитализира цари-
исклучително критичен фактор за цари- ната и да се понуди можност за електрон-
ната и за сите гранични агенции. општо ско царинење. и тоа е направено во мно-
е познато дека нѐ очекува „цунами“ на гу развиени земји во светот, вклучително
мали пратки со што треба да се соочат и во република северна македонија, кога
сите гранични агенции. царината, во со- во 2019 година е воведена е-царина и без-
работка со другите агенции што се при- хартиена царинска декларација.
сутни на граница, треба многу активно да втората револуција во меѓународната
се адаптира на новиот трговски деловен трговија се случува во моментов, а тоа е
модел. револуцијата со е-трговијата. на светско
За да се разбере обемот на измени ниво во меѓународната трговија повеќе
во тековите на меѓународната трговија нема да доминираат класичните бизнис-
во изминативе децении, па до одреде- до-бизнис (в2в) трансакции. во иднина
на мерка и во денешно време, царината се очекуваат сѐ повеќе директни бизнис-
работи на начин што се царинат стоки до--потрошувачи (в2с) малопродажни
од ист вид (на пример, кошули или тек- трансакции меѓу економските оператори
стилни производи) што се превезувале со и индивидуалните потрошувачи. емпи-
еден контејнер или камион, со само една риските истражувања покажуваат дека
царинска декларација што треба да биде порастот на малопродажната прекугра-
поднесена од увозникот. практично во нична е-трговија ќе расте најмалку 10 до
денешно време во царинското работење 25 % во зависност од државата. во една
се јавува еден испраќач и еден примач на студија од 2016 година се претпоставува
цел камион или контејнер. во блиска ид- дека обемот на малопродажната е-трго-
нина, во согласност со новите трендови вија во еУ (со поединечна вредност над
и новите текови на меѓународната трго- 150 евра) е на ниво од 180 милиони пар-
вија, за истиот контејнер или камион со чиња на годишно ниво. во република
ист број на кошули што се спакувани ин- северна македонија, според извештајот
дивидуално за купувачите што ги купиле на асоцијацијата за е-трговија на маке-
преку интернет можат да бидат потребни донија, во 2019 година во однос на 2018
стотици и илјадници царински деклара- година вредноста на онлајн трансакции-
ции. те е зголемена за 25,3 %, а бројот на он-
првата револуција во меѓународната лајн трансакциите е зголемен за 21,9 %.
испорака на стоки настанала со интермо- многу трговци на светски брендови во
далните превозни контејнери. првите нашава држава веќе најавуваат почеток
исо-стандарди за контејнерите биле на интернет-продажба во странство. ис-
објавени во 1968 година. во изминативе товремено, преку асоцијацијата за е-тр-
децении, царината најголем дел од сво- говија, многу домашни производители
ите напори ги насочувала кон царинење веќе започнале или планираат продажба
на голем број контејнери и камиони како во странство.
резултат на зголемениот обем на меѓу- овие податоци укажуваат на тоа дека
народна трговија. како резултат на ре- царината во иднина ќе треба дополни-
волуцијата во контејнеризацијата, денес телно да обработува илјадници царин-
во светот се користат околу 23 милиони ски декларации. најновите истражувања
контејнери со вкупен број на околу 700 покажуваат дека околу 67 % од милениу-
000 000 контејнерски операции во светот мците претпочитале повеќе да купуваат
на глобално ниво. оваа револуција при- преку интернет во споредба со класично-
донела за огромен број царински декла- то купување. навистина, револуцијата на
рации на светско ниво, како и потреба за е-трговијата со „цунами“ на мали пратки
април 2020 41

