Page 6 - UNDP15 april
P. 6
ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЈА
учеството на жените. Сеопфатен општествен приспособи спроведувањето на НРС за да од-
пристап е потребен за да се создадат еднак- говори на специфичните барања и околности
ви можности за жените да имаат пристап и на различните заедници и да гарантира дека
да напредуваат на сите политички функции. напорите за развој одговараат со реалноста
Проактивните мерки за промовирање на на терен.
женското лидерство и промовирање на по- На пример, спроведувањето на политики
литичката волја може да помогнат за зајакну- за достапно домување како дел од нацио-
вање на жените на локално ниво и да го отво- налната социјална политика има потреба од
рат патот кон порамноправно и поправедно специфично насочен и адаптиран пристап
општество. бидејќи мерките за достапно домување, како
што се субвенциите, можат да имаат различ-
Родово одговорни ни ефекти. Иако можат да го ублажат финан-
9услуги сискиот товар за жителите со ниски приходи,
Инвестирањето во родово тие исто така би можеле да ги обесхрабрат
одговорни услуги е стратешки инвестициите во одредени реони, потен-
потег со далекусежно влијание цијално да доведат до занемарување на од-
врз благосостојбата на заед- редени урбани делови и населби и да резул-
ницата, економскиот развој и тираат со посилна социјална сегрегација.
општествениот напредок. Општините треба да го искористат знаењето
Во земјава се појавува еден ветувачки и разбирањето на локалните околности и по-
тренд со спроведувањето на родово одговор- себните врски меѓу локалните чинители со
ни услуги на локално ниво. Неколку приме- цел да спроведат прилагодени политики таму
ри ја демонстрираат ефективната соработка каде што е потребно.
и партнерствата меѓу локалните власти и Темите опфатени во овој напис се само
граѓанските организации и женските групи мал дел од она што е потребно за подобру-
кои работат заедно за да се справат со спе- вање на локалното управување. Ефективната
цифичните потреби на жените. Овие напори децентрализација бара критичка поддршка,
опфаќаат клучни области како што се превен- свесност, застапување и посветеност од раз-
ција и заштита од родово базирано насилство лични засегнати страни, вклучително и од
и намалување на товарот на грижата за деца- владините претставници, граѓанските орга-
та со попреченост. Меѓуопштинската сора- низации, заедниците и меѓународните парт-
ботка се покажува како ефикасна во здружу- нери. Овој колективен напор бара реобмислу-
вањето на финансиските ресурси за родово вање и изнаоѓање нови начини и интеграција
одговорни услуги на микро и на регионално на нашето знаење, капацитети и ресурси за
ниво. Меѓутоа, за да се обезбеди одржливост да се поттикне значајна промена. Само пре-
на овие услуги, потребни се долгорочни стра- ку соработка можеме да го отвориме патот
тегии за финансирање од страна на општини- за посилни, поодговорни локални власти кои
те, поддржани од централната власт, од дона- подобро ќе им служат на потребите на заед-
торите и од приватниот сектор. ниците.
Посебна благодарност на колегите Лазар
Локалната управа Поп Иванов, Мирко Трајановски, Илмиасан
10како трансформа- Даути, Кристина Плечиќ, Фисник Шабани,
тивна сила за праведен Билјана Георгиевска, Блажен Малески, Лејла
развој Небиу и Ивана Петровска, за нивниот придо-
Северна Македонија го ус- нес и вредни сознанија за релевантноста на
вои Законот за национална овој текст.
развојна стратегија (НРС) и со Проектите кои се посочени во овој напис
него се обезбедува усвојување се спроведени во Програмата за развој на
на стратегијата преку широк консензус меѓу Обединетите нации во соработка и поддршка
политичките партии, меѓу централната и ло- од Владата на Северна Македонија, општи-
калната власт и меѓу различните сегменти на ните и донаторската заедница (Швајцарија,
општеството. Значајна предност на локално- Шведска, Европска Унија, Словачка, Обеди-
то управување е нејзиниот капацитет да го нетото Кралство и др.).
15 април 2024 43

