Page 2 - UNDP15 april
P. 2

ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЈА





                                 Обезбедување фискал-           како патокази, да ги водат локалните власти
                              1 на автономија за развој         кон  планираната  и  посакувана  иднина  и  да
                              на општините и обезбе-            им овозможат на граѓаните да учествуваат и
                              дување на најважните              да ги следат плановите на општината.
                              услуги                               Стратешкото планирање мора да биде:
                                 Факт  е  дека  локалните  власти   а)  Интегрирано  −  за  да  обезбеди  коорди-
                              се  соочуваат  со  ограничени  при-  нација на секторските политики и да се овоз-
                     ходи  што  ги  попречува  во  адекватно  испол-  можи континуитет на политиките дури и кога
                     нување на обврските. За да се справат со ова   има  промена  на  власта  или  на  администра-
                     прашање,  од  клучно  значење  е  фискалната   цијата,
                     децентрализација.  Ова  подразбира  зголему-  б)  Инклузивно  −  да  овозможи  граѓанско
                     вање  на  владините  трансфери  и  потранспа-  учество и да ги одразува различните потреби
                     рентни  критериуми  за  распределба,  давање   и апсирации на заедницата.
                     на  општините  контрола  врз  ресурсите  и    Во  овој  контекст  Методологијата  за  ин-
                     овозможување да генерираат приходи преку   тегрирано  планирање  нуди  јасни  насоки  за
                     оданочување, такси и други средства. Сепак,   ангажманот на заедницата, обезбедувајќи ко-
                     предизвиците, како што се ограничениот ка-  херентност меѓу различните стратешки цели
                     пацитет  на  општините  за  фискално  управу-  и пристапот по области. Што е најважно, таа
                     вање и тешкотиите за собирање даноци, ос-  дава насоки за тоа како да се вградат стратеш-
                     тануваат.                                  ките приоритети во буџетските одлуки, вклу-
                       Неопходно е со квалитетни решенија да се   чително  и  размислувањата  за  новиот  Закон
                     пополнат  недостатоците  во  координацијата   за  органски  буџет  и  неговото  спроведување
                     меѓу националните и локалните стратегии за   на  локално  ниво.  Дополнително,  плановите
                     финансирање, како и да се подобри управу-  треба да бидат придружени со интегрирани
                     вањето со локалниот буџет. Новиот Закон за   рамки  за  финансирање  кои  овозможуваат
                     органски  буџет  дополнително  ја  усложнува   мобилизирање/усогласување на јавните и на
                     ситуацијата  со  оглед  на  тесните  временски   приватните финансиски ресурси кон приори-
                     рамки  за  неговата  имплементација,  како  и   тетните локални проекти. Со тоа се осигурува
                     значителните  ограничувања  на  капацитети-  дека и таквите, ограничени ресурси, сепак, се
                     те, пред сè на локално ниво.               насочени кон активности од кои заедницата
                       Од  друга  страна,  и  покрај  напорите  за   ќе  има  најголема  корист.  Со  вклучување  во
                     издавање  општински  обврзници,  ниедна    овие процеси, граѓаните не само што придо-
                     општина не успеа да го спроведе овој концепт   несуваат со своето знаење и експертиза туку
                     поради  ограничените  овластувања  за  задол-  и се негува чувство на нивна сопственост во
                     жување.  Локалните  власти  треба  да  добијат   процесот. Кога членовите на заедницата ко-
                     можност  за  независно  користење  на  долж-  лективно  се  согласуваат  за  приоритетите,
                     нички инструменти под услов да се придржу-  на  пример,  преку  форумите  на  заедницата
                     ваат  до  фискалните  правила.  Иновативните   поддржани од УНДП, тоа не само што резул-
                     финансиски инструменти можат да го дина-   тира со развој на разновидни и на ефектив-
                     мизираат  локалниот  развој  и  да  овозможат   ни  решенија  кои  се  насочени  кон  различни
                     директна  корист  за  граѓаните  преку  созда-  потреби туку и го подобрува создавањето на
                     вање  можности  за  работни  места,  обезбеду-  општествен капитал. Ова, пак, ја зајакнува со-
                     вање  подобар  пристап  до  основните  услуги,   цијалната кохезија меѓу различните групи во
                     поттикнување на претприемништво и нудење   заедницата.
                     други можности и предности.
                                                                                  Интеракција меѓу
                                  Стратешко планирање                          3централното и ло-
                              2за локален развој                               калното управување
                                 Стратешкото   планирање    не                    Централно-локалните  од-
                              треба  да  биде  едноставна  биро-               носи одредуваат дали децен-
                              кратска вежба, туку клучна алатка                трализацијата  го  постигнува
                              за  локалниот  развој.  Локалните                својот  целосен  демократски
                              развојни планови треба да служат   потенцијал за доброто на сите. Кога централ-

                                                                              15 април 2024                       39
   1   2   3   4   5   6