Page 4 - UNDP15 april
P. 4
ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЈА
УНДП, доведоа до значителен напредок во Користењето на податочна аналитика и
воведувањето дигитални услуги. Овој заед- употреба на нови технологии во креирањето
нички пристап се покажа поефикасен и поис- јавни политики, како што покажаа нашите
платлив од напорите на поединечните опш- колеги во УНДП и нивните владини партнери
тини, а дополнително овозможува еднаков во Србија, им овозможува на општините да ги
пристап до е-услуги за граѓаните без оглед на приспособат услугите за подобро да излезат
нивното место на живеење. На пример, жите- во пресрет на барањата на граѓаните врз ос-
лите на Пехчево можат да пристапат до овие нова на демографските податоци и моделите
услуги без проблем преку веб-страницата на за користење на услугите. Иксуствата од ре-
нивната општина, иако провајдерот се наоѓа гионот може да им помогнат на општините
во Штип. поефективно да ги приспособат новите тех-
Кога зборуваме за дигиталните локални нологии за доброто на граѓаните.
услуги, сајбер-безбедноста претставува зна-
чителен предизвик. Затоа следниот чекор вк- Граѓанското
лучува интегрирање на овие локални системи 6општество ја
во националниот портал за е-услуги. подобрува локална-
Но, и покрај овие достигнувања, постоеч- та демократија и ја
киот дигитален јаз ја нагласува потребата од зајакнува испорака-
нови иницијативи за промовирање на диги- та на услуги
талната писменост, подобрување на пристап- Јасна е потребата за под-
носта на е-услугите и поддршка на напорите дршка на партнерствата меѓу граѓанските ор-
за инклузија на ранливите групи. Премосту- ганизации и локалните власти со цел тие да
вањето на овој јаз е од суштинско значење за развиваат заеднички квалитетни решенија за
обезбедување еднаков пристап до можности потребите на граѓаните, но и да се зајакне ло-
и ресурси за сите граѓани. калната демократија.
Една постојана препорака за земјава е
Нови технологии и дека треба подобро да го вклучи граѓанско-
5можности за развој на то општество во креирањето јавни политики
општините и воопшто во јавните работи. Истовремено,
Новите технологии им нудат на граѓанските организации треба дополнител-
општините можност да ги подобрат но да ги зајакнат нивните капацитети за под-
ефикасноста и испораката на услу- готовка на проекти кои подобро одговараат
ги и да промовираат економски раз- на барањата на граѓаните, а државава треба
вој и иновации. Неколку примери во земјава да размисли и за воведување унифициран мо-
го потврдуваат овој потенцијал. На пример, дел и континуирано и транспарентно финан-
интерактивните е-киосци се покажаа многу сирање на граѓанските организации.
погодни и практични во овозможување на Зајакнувањето на заедницата и слушање-
граѓаните да извршуваат различни обврски то на гласот на граѓаните им овозможува на
како што се плаќање сметки и добивање доз- заедниците подобро да се справат со специ-
воли. Овие киосци не само што ги подобруваат фичните предизвици и да изградат одржли-
услугите и го намалуваат административниот ви и прилагодени решенија кои најдобро ги
товар туку и го зголемуваат задоволството на искористуваат локалните можности. Покрај
граѓаните. Покрај тоа, е-киосците може да тоа, активниот граѓански ангажман и дост-
помогнат во премостувањето на дигиталниот апниот механизам за граѓанско учество може
јаз преку обезбедување пристап до услуги за да доведат до подобрени локални политики и
оние кои немаат пристап до интернет или ди- уште поважно − до поодговорни локални вла-
гитални вештини. сти кои ги исполнуваат ветувањата. Од дру-
Во оваа насока, општините треба допол- га страна, граѓанските организации можат
нително да ги истражат потенцијалите на па- да ги пополнат празнините во услугите и да
метната инфраструктура која може да обез- обезбедат суштински услуги онаму каде што
беди паметно управување со енергијата и со локалната власт можеби има недостаток на
отпадот, да ги оптимизира ресурсите и да ги ресурси или на капацитети. Честопати овие
намали трошоците. услуги се и подобро насочени бидејќи се при-
15 април 2024 41

