Page 2 - biznis dijagnostika 1
P. 2
БИЗНИС ДИЈАГНОСТИКА
Славен Куриќ
регионален експерт за МСП
ФАМИЛИЈАРНИТЕ КОМПАНИИ МОРА ДА ГО
НАПРАВАТ СЛЕДНИОТ ЧЕКОР ЗА РАСТ И ЗА РАЗВОЈ
вредносна понуда, односно како и што да му се по-
нуди на пазарот, вели Куриќ.
Каква е општата „деловна дијагноза“ за мали-
те и за средните претпријатија во земјите од регио-
нот (сличности и разлики)?
С. Куриќ: Можам да кажам дека има голема
сличност меѓу малите и средните претпријатија во
регионов, но може да се поделат во две групи. Пр-
вата група се претпријатијата кои се развија од пр-
вата генерација и кои долго време се присутни на
пазарот. Тие се во моментот кога за раст и за развој
(фото: Економија и бизнис)
е потребен следен чекор, нови идеи и нови приста-
пи, како од постојниот или од страна на новиот ме-
абрзувањето на промените во деловното наџер, бидејќи промените во деловното опкружу-
опкружување им отежнува на менаџерите вање се побрзи и бараат повеќе ангажирање.
Зи на сопствениците самите да го согледаат Во втората група се „младите“ компании со нови
целосното работење покрај редовните активности производи и идеи, кои често имаат јасна визија и
кои ги имаат. Бизнис дијагностиката им дава суми- иновациска сила, но им недостасува сеопфатност.
рана и јасна слика за состојбата, како и одговори Тоа значи, иако знаат како да развијат нов произ-
на прашањата: „Што сега?“ и „Кој е вистинскиот вод, потребна им е помош во тоа како да ја изразат
чекор?“, со што им заштедува време и им помага на повисоко ниво, било низ финансирањето било
во донесувањето правилни одлуки, вели Славен преку јакнење на продажните капацитети или по-
Куриќ, регионален експерт за МСП, на прашањето ефикасна организација на дејствување, самостојно
како управителите на фирмите да препознаат кога или со помош на партнери. Генерално постои прос-
е неопходно да се користат услугите на бизнис-со- тор за подигнување на продуктивноста во МСП.
ветниците.
Според нашиот соговорник, потребата за корис- Какво е искуството од Хрватска/Словенија во
тење на бизнис-советници начелно доаѓа во две примената на моделот на деловна дијагностика од
ситуации: кога во претпријатието немаме доволно страна на хрватските/словенечките фирми во при-
време да направиме нешто сами или едноставно ближување на продуктивноста до европските ком-
кога немаме потребно знаење. Најчесто тоа е вид- пании?
ливо кога ќе се појават стратешки дилеми, голем
раст или проблеми во ликвидноста, во продуктив- С. Куриќ: Искуството од Хрватска и од Словенија
носта и во организацијата. Во Македонија често за- покажува дека примената на бизнис дијагностика
бележувам дека потребата посебно доаѓа до израз има смисла, но и резултатите зависат од подго-
кај промената на генерациите, кога новата управа твеноста на самите претпријатија да ги прифатат
сака да го модернизира работењето и да обезбеди промените. Малите и средните претпријатија често
долгорочна одржливост. Сметам дека прашањата се фамилијарно водени и се оптоварени со опера-
на која одговара бизнис дијагностиката требаат да тивни работи поради што им недостасуваат време
бидат поставени речиси секогаш кога има намалу- и алатки да ја согледаат пошироката слика.
вање на пазарниот удел, на секоја помала успеш- Треба да се нагласи дека успехот во ваквите про-
ност при продажбата на производите или на услу- цеси во голема мера зависат од квалитетот на сами-
гите, па дури и промена на технологијата, сите тие те бизнис-советници. Бизнис дијагностиката како
се сигнал дека мора да се преиспита сопствената пристап, всушност, ги насочува како приоритет да
20 15 октомври 2025

