Page 2 - biznis dijagnostika 1
P. 2

БИЗНИС ДИЈАГНОСТИКА




                                               Славен Куриќ

                                           регионален експерт за МСП

                       ФАМИЛИЈАРНИТЕ КОМПАНИИ МОРА ДА ГО

                НАПРАВАТ СЛЕДНИОТ ЧЕКОР ЗА РАСТ И ЗА РАЗВОЈ
                                                           вредносна понуда, односно како и што да му се по-
                                                           нуди на пазарот, вели Куриќ.

                                                                Каква е општата „деловна дијагноза“ за мали-
                                                           те и за средните претпријатија во земјите од регио-
                                                           нот (сличности и разлики)?

                                                              С.  Куриќ:  Можам  да  кажам  дека  има  голема
                                                           сличност меѓу малите и средните претпријатија во
                                                           регионов, но може да се поделат во две групи. Пр-
                                                           вата група се претпријатијата кои се развија од пр-
                                                           вата генерација и кои долго време се присутни на
                                                           пазарот. Тие се во моментот кога за раст и за развој
         (фото: Економија и бизнис)
                                                           е потребен следен чекор, нови идеи и нови приста-
                                                           пи, како од постојниот или од страна на новиот ме-
                абрзувањето  на  промените  во  деловното   наџер,  бидејќи  промените  во  деловното  опкружу-
                опкружување  им  отежнува  на  менаџерите   вање се побрзи и бараат повеќе ангажирање.
           Зи  на  сопствениците  самите  да  го  согледаат   Во втората група  се „младите“ компании со нови
           целосното работење покрај редовните активности   производи и идеи, кои често имаат јасна визија и
           кои ги имаат. Бизнис дијагностиката им дава суми-  иновациска сила, но им недостасува сеопфатност.
           рана и јасна слика за состојбата, како и одговори   Тоа значи, иако знаат како да развијат нов произ-
           на  прашањата:  „Што  сега?“  и  „Кој  е  вистинскиот   вод, потребна им е помош во тоа како да ја изразат
           чекор?“,  со  што  им  заштедува  време  и  им  помага   на повисоко ниво, било низ финансирањето било
           во  донесувањето  правилни  одлуки,  вели  Славен   преку јакнење на продажните капацитети или по-
           Куриќ, регионален експерт за МСП, на прашањето   ефикасна организација на дејствување, самостојно
           како управителите на фирмите да препознаат кога   или со помош на партнери. Генерално постои прос-
           е неопходно да се користат услугите на бизнис-со-  тор за подигнување на продуктивноста во МСП.
           ветниците.
             Според нашиот соговорник, потребата за корис-      Какво е искуството од Хрватска/Словенија во
           тење  на  бизнис-советници  начелно  доаѓа  во  две   примената на моделот на деловна дијагностика од
           ситуации: кога во претпријатието немаме доволно   страна на хрватските/словенечките фирми во при-
           време  да  направиме  нешто  сами  или  едноставно   ближување на продуктивноста до европските ком-
           кога немаме потребно знаење. Најчесто тоа е вид-  пании?
           ливо  кога  ќе  се  појават  стратешки  дилеми,  голем
           раст или проблеми во ликвидноста, во продуктив-    С. Куриќ: Искуството од Хрватска и од Словенија
           носта и во организацијата. Во Македонија често за-  покажува дека примената на бизнис дијагностика
           бележувам дека потребата посебно доаѓа до израз   има  смисла,  но  и  резултатите  зависат  од  подго-
           кај промената на генерациите, кога новата управа   твеноста на самите претпријатија да ги прифатат
           сака да го модернизира работењето и да обезбеди   промените. Малите и средните претпријатија често
           долгорочна  одржливост.  Сметам  дека  прашањата   се фамилијарно водени и се оптоварени со опера-
           на која одговара бизнис дијагностиката требаат да   тивни работи поради што им недостасуваат време
           бидат поставени речиси секогаш кога има намалу-  и алатки да ја согледаат пошироката слика.
           вање  на  пазарниот  удел,  на  секоја  помала  успеш-  Треба да се нагласи дека успехот во ваквите про-
           ност при продажбата на производите или на услу-  цеси во голема мера зависат од квалитетот на сами-
           гите, па дури и промена на технологијата, сите тие   те  бизнис-советници.  Бизнис  дијагностиката  како
           се сигнал дека мора да се преиспита сопствената   пристап, всушност, ги насочува како приоритет да

    20                           15 октомври 2025
   1   2   3   4   5