Page 3 - DANIELA_01noemvri2025_MK
P. 3

БАНКАРСТВО





        доследно информирање на потрошувачи-
        те  −  корисници  на  финансиски  услуги  и
        производи и воспоставување на фер прак-
        тики на финансиските институции.
           Резултати:  Народната  банка  на  Сло-
        вачка го сподели својот модел на модерна
        супервизија во доменот на заштита на пот-
        рошувачите. Пренесените знаења вклучу-
        ваа  зајакнување  на  законската  основа  за
        заштита на потрошувачите, воведување на
        принципи на пропорционалност и на ети-
        ка и развивање на аналитички капацитет
        за  квалитативни  информации  (поплаки,
        договори,  следење  на  медиумите).  Исто
        така беше подвлечена важноста на плани-
        рањето на вонтеренската и на теренската
        супервизија, во еден континуиран циклус,
        базиран  на  методологија  за  процена  на
        ризиците  од  доменот  на  заштитата  на     Со експертите од Централната банка на Австрија
        потрошувачите. Експертите од НБРСМ се
        запознаа со иновативни алатки како што    вање со податоци во НБРСМ. Ова, пред сѐ,
        е  „тајно  купување“  („mystery  shopping“),   се  однесува  на  улогите,  одговорностите
        за откривање на злоупотреби на пазарот.   и  процесите  за  обезбедување  квалитет,
        Покрај тоа, како приоритети беа посочени   безбедност и пристапност на податоците,
        мерките и барањата за борба против фи-    преку  практични  примери  на  структури-
        нансиски измами. Соработката преку оваа   рање на податоците, нивно складирање и
        мерка ќе влијае во насока на забрзана мо-  визуелизација,  како  и  безбедност  на  ин-
        дернизација на супервизорскиот пристап    формациите и практики за управување со
        на НБРСМ во доменот на заштита на пот-    пристапи.  Стекнатите  знаења  за  управу-
        рошувачите.                               вањето со податоци можат да се применат
                                                  кај  тековните  развојни  проекти  (за  вос-
           Управување  со  податоци  за  поставување склад на податоци за екстер-
        носење подобри одлуки (во со-             ни статистики, грануларно известување за
        работка  со  Централната  банка  потребите на статистиката и супервизија-
        на Австрија)                              та и сл.). Бидејќи е препознаена потреба-
           Почетна  состојба:  Висококвалитетни-  та од управување со процесот на ниво на
        те податоци се основа на правилното до-   Народна банка, во оваа мерка учествуваа
        несување одлуки. Одделни аспекти на уп-   претставници  од  повеќе  дирекции,  што
        равувањето со податоци на ниво на НБРСМ   влијаеше во насока на зголемување на ин-
        се веќе применети, меѓутоа процесот и по-  ституционалната  свест.  Мерката  постави
        натаму е фрaгментиран, што ја наметнува   силна основа за градење одржлива култу-
        потребата од понатамошно унапредување     ра на управување со податоци.
        што може да се постигне преку воспоста-
        вување на сеопфатна рамка за управување     Одржување на финансиската
        со  податоци  во  Народната  банка,  што  ќе  стабилност со макропрудентни
        обезбеди конзистентност, сигурност и јак- мерки (во соработка со Чешката
        нење на институционалната свест.          народна банка)
           Резултати:  Преку  споделување  на  ис-  Почетна  состојба:  Одржувањето  на
        куството  од  воспоставувањето  на  цен-  финансиската   стабилност   подразбира
        трализирано  управување  со  податоци  во   поседување  соодветни  алатки  од  страна
        Централната банка на Австрија, се согле-  на централните банки за спречување или
        даа  можните  насоки  за  дизајнирање  на   за превенција на системскиот ризик. На-
        сеопфатна  и  модерна  рамка  за  управу-  родна банка има законска надлежност за

    14                           15 октомври 2025
   1   2   3   4   5