Page 26 - mart 2020
P. 26

екОНОмИЈА





                                         аспроти  трендот  на  постепе-  дека намалувањето на акцизата на пивото
                                         но  зголемување  на  потрошу-  ќе  донесе  повеќекратни  придобивки.  на
                                         вачката  на  пиво  во  европа   пример,  тоа  ќе  придонесе  да  се  зголемат
                                         меѓу еден и два отсто годиш-  даночните приходи.
                             нно, таа во Македонија во по-              на прв поглед може да изгледа контра-
                             следниве  десетина  години  се  намали.  од   дикторно дека со помала давачка ќе може
          Мирче Јовановски   над 33 литри по жител колку што изнесува-  да се приберат повеќе приходи во држав-
          авторот е новинар    ше во 2008 година падна на околу 28 литри   ната каса. но, логиката вели дека со пони-
                             по жител во 2017 и 2018 година, покажува-  ска акциза пивото ќе стане ценовно подос-
                             ат податоците од асоцијациите на стопан-  тапно  и  ќе  се  зголеми  потрошувачката,  а
                             ствениците.  изгледа  чудно  со  оглед  дека   со тоа и приходите на производителите и
                             Македонија  според  климатските  услови  е   на трговците, а крајниот резултат ќе биде
                             погодна  за  консумирање  на  овој  пијалак,   поголемо учество и во буџетските приходи.
                             особено во летните месеци. на што се дол-  „тоа  ќе  предизвика  и  зголемување  на
                             жат тогаш ваквите податоци, особено ако   приходите од акциза од околу 2,5 милиони
                             се има предвид дека според потрошувачка-  евра. ако се вклучат и приходите од ддв
                             та по жител нашава земја е на дното меѓу   поради поголемата потрошувачка на пиво,
                             земјите  од  регионот  и  во  долниот  дел  од   тогаш вкупните даночни  приходи само по
                             ранг-листата во европа?                  овие  основи  од  домашните  пиварници  ќе
                               според  упатените  во  производството   надминат  30  милиони  евра  годишно“,  се
                             и  во  потрошувачката  на  пиво  во  земјава,   вели во анализата.
                             главната  причина  за  ваквиот  тренд  лежи   од  асоцијацијата  на  стопанствениците
                             во давачките – од една страна висината на   додаваат дека не треба да се занемарат и
                             акцизата, а од друга трошоците за лиценца   пошироките социоекономски аспекти. ин-
                             кои ги оптоваруваат трговците. резултатот   дустријата за пиво е една од најзначајните,
                             е двојна загуба – помалку приходи за про-  таа  обезбедува  работа  за  повеќе  илјади
                             изводителите и за трговците, но и за Буџе-  доставувачи од кои само за 2016 година во
                             тот на државава, велат тие.              Македонија  годишно  се  набавуваат  стоки
                               од индустријата за пиво се согласуваат   и услуги за околу 50 милиони евра. покрај
                             дека во изминатиов период беа донесени   тоа секое работно место во оваа индустрија
                             неколку мерки со кои се намалија рестри-  придонесува  за  дополнителни  четири  ра-
                             кциите за продажба на пивото и на алко-  ботни  места.  компаниите  од  оваа  индус-
                             холните  пијалаци.  таков  позитивен  чекор   трија  соработуваат  со  над  20  000  фирми,
                             беше  отстранување  на  забраната  за  про-  трговци  поединци  и  други  бизнис-енти-
                             дажба по 7 часот навечер и овозможување   тети,  генерирајќи  на  тој  начин  додадена
                             и  киосците  да  продаваат  алкохол.  исто   вредност од над 60 милиони евра годишно
                             така беа донесени и некои олеснувања за   во економијата.
                             малите  крафт  пиварници.  тоа  резултира-  анализирајќи  ги  трендовите  во  потро-
                             ше со вин-вин ситуација, имаше позитивен   шувачката на пиво во земјава може да се
                             ефект врз индустријата за пиво, а исто така   дојде до интересни совпаѓања кои упатува-
                             и  врз  малопродажбата,  придонесувајќи  и   ат и на можните решенија во оваа дејност
                             за намалување на сивата економија. но, и   во наредниов период.
                             врз приходите во Буџетот.                  се  разбира,  доколку  се  има  политичка
                               дали  некои  похрабри  чекори  можат  да   волја за такво нешто кај оние кои ќе ја но-
                             дадат  дополнителни  позитивни  ефекти?   сат одговорноста во наредниве четири го-
                             производителите  на  пиво,  дистрибутери-  дини.
                             те,  трговците  и  угостителите  одговараат   според направените пресметки во сама-
                             потврдно. и од стопанската комора на Ма-  та  индустрија  за  пиво,  зголемувањето  на
                             кедонија повеќе пати укажуваа на ваквите   висината  на  акцизата  за  33  отсто  во  јули
                             проблеми.  во  една  од  анализите  се  вели   2013  година  (кога  акцизата  за  пиво  беше
            Од над 33 литри по жител колку што изнесуваше во 2008 година, потрошувачката на
                 пиво во Македонија падна на околу 28 литри по жител во 2017 и 2018 година

      26                          март 2020
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31