Page 4 - gacov 01 2024
P. 4

Буџетски расходи                                                                      РУБРИКА

                 Буџетски расходи                                                                     Промена
                     МКД (мил.)       2019 г.    2020 г.   2021 г.    2022 г.   2023  г.   2024 г.   2024/2023 г.
               Плати и надоместоци      27.754    29.775     31.010     32.159    37.308     41.178       10,37%
               Стоки и услуги           16.265    15.423     20.110     21.001    22.596     25.113       11,14%
               Трансфери до ЕЛС         21.313    23.715     23.456     26.275    31.247     34.183        9,40%
               Трансфери за пензии      56.320    60.216     32.289     37.567    78.187     85.395        9,22%
               Социјални трансфери
               и субвенции              69.880    90.146    117.547    123.817    97.381     95.780       - 1,64%
               Камати                    8.102     8.031      9.086      9.140    13.115     16.810       28,17%
               Капитални расходи        17.813    16.115     23.408     28.637    44.977     45.179        0,45%
               ВКУПНО                 217.447    243.421    256.906   278.596    324.811   343.638        5,80%



                                      Буџетски  расходи  –  осврт  на  расхо-  ври 2023 година, Буџетот има доспеани
                                   дите  за  камати  наспроти  капиталните   неплатени обврски во износ од 446 ми-
                                   расходи                                 лиони евра, плус уште 431 милион евра
                                      Расходите  за  камати  имаат  забеле-  недоспеани  обврски  кои  доспеваат  во
                                   жителен раст во 2023 година и нов пла-  следните  две  години,  односно  вкупно
                                   ниран раст во 2024 година. По растот од   877 милиони евра, износ поголем од су-
                                   43 % во 2023 година, каматните расходи   мата  на  капиталните  расходи  за  2023
                                   за 2024 година растат за нови 28 %, ре-  година. Од друга страна, постои големо
                                   чиси удвојувајќи го износот во однос на   салдо  на  ненаплатени  побарувања  по
                                   2022 година. Интересна е споредбата на   основ  на  неплатени  јавни  давачки  (по
                                   каматните расходи со капиталните рас-   основ на ДДВ од промет во земјава и од
                                   ходи. Имено, во анализираниот период    увоз, данок на добивка, данок на личен
                                   тие се движат од речиси 50 % кон 1/3 во   доход,  акцизи  и  царини)  кои,  според
                                   последните години.                      евиденцијата на Управата за јавни при-
                                                                           ходи, изнесуваат повеќе од 143 милиони
                                      ЗА  ПОТРЕБАТА  ОД  МЕНУВАЊЕ  НА      евра.
                                   СИСТЕМОТ  НА  БУЏЕТСКО  ФИНАНСИ-           Комбинацијата  на  овие  две  извес-
                                   СКО ИЗВЕСТУВАЊЕ                         тувања (готовинско и пресметковно) во
                                      Поради  користење  на  готовинскиот   рамките на еден информациски систем
                                   пресметковен  систем,  квалитетот  на   ќе овозможи контрола на тековната лик-
                                   информациите  за  дефицитот  и  за  нап-  видност, но и соодветна анализа на дол-
                                   латените  приходи,  односно  за  плате-  горочните финансиски цели и потреби
                                   ните расходи не е висок, причинето од   на државава, вклучувајќи ја и и евиден-
                                   можноста за пренесување на неплатени    цијата на вкупниот имот на државава.
                                   обврски за наредниот буџетски период       Пресметковното  буџетирање  е  по-
                                   со цел да се искаже помал буџетски де-  важно за менаџерите на буџетот (плане-
                                   фицит за известувачката година.         рите  и  буџетските  аналитичари)  откол-
                                      Имено,  реализацијата  на  буџетот  се   ку  за  политичарите  на  кои  им  е  важно
                                   темели на билансите на успех на буџет-  ефективното  прибирање  и  трошење  на
                                   ските  корисници  и  единки  корисници   буџетот за време на мандатот. Со оглед
                                   во кои се искажани платените расходи    на квалитетот на информациите што ги
                                   и  наплатените  приходи,  додека  непла-  дава  пресметковниот  систем  на  буџет-
                                   тените  обврски  и  ненаплатените  поба-  ската евиденција, очигледно е дека овој
                                   рувања  се  искажуваат  во  билансите  на   систем  ги  инкорпорира  информациите
                                   состојба на корисниците и овие финан-   од готовинската буџетска евиденција и
                                   сиски  податоци  не  се  инкорпорирани   додава  вредност  за  очекуваните  тран-
                                   во буџетот. Затоа и квалитетот на буџет-  сакции  во  иднина  −  информација  која
                                   ското известување не е најдобар.        има посебно значење и за политичарите
                                      За илустрација: На крајот на септем-  од аспект на буџетското планирање.

                                                                               јануари 2024                       23
   1   2   3   4