Page 1 - Maja 03 2022
P. 1
ЕКОНОМИЈА
Маја Кадиевска Војновиќ
Авторот е поранешен
вицегувернер на НБРСМ
РАСТОТ НА ЈАВНИОТ ДОЛГ – КОЧНИЦА
НА ИДНИОТ ЕКОНОМСКИ РАСТ
сихолошкиот праг од над 60 % на ненадејни и брзи, особено што инвеститорите
јавен долг во бруто-домашниот брзо реагираат кога почнуваат да се грижат
производ (БДП) веќе втора годи- дека фискалниот простор се исцрпува. Така,
на по ред е поминат во домаша- големите потреби за рефинансирање на дол-
Пната економија. Во 2022 година, гот кој беше кумулиран во овие пандемиски
согласно проекциите за буџетски дефицит од години на среден рок ќе бидат скапи, а висо-
545 милиони евра, ќе има повторно зголему- кото ниво на јавниот долг заедно со неповол-
вање на јавниот долг. Според среднорочната ната структура на Буџетот ќе претставуваат
фискална стратегија, Министерството за фи- сериозна кочница за идниот раст на македон-
нансии предвидува зголемување на јавниот ската економија. Пристапот до пазарно надво-
долг во наредните години и намалување под решно финансирање ќе биде потежок во усло-
прагот од 60 % од БДП дури во 2025 година. ви на исцрпен фискален простор и отсуство
Но, дали ќе се стабилизира на пониско ниво на кредибилна фискална консолидација.
е под голем знак на прашање во услови кога
влегуваме во период на стагфлација (низок Колку се зголеми јавниот долг во Македо-
раст и инфлација), кога на повидок немаме нија во двете пандемиски години?
навремена фискална консолидација и кога Јавниот долг во 2020 година се зголеми за
1
буџетските средства во последниве години не 942 милиони евра, а во 2021 година за допол-
се трошат за капитални проекти кои создава- нителни 652 милиони евра. Со тоа кумулатив-
ат нова вредност и кои симулираат иден раст. ниот раст на јавниот долг во овие две години
Што може да ги измести пресметките? Ин- изнесува 1 милијарда и 594 милиони евра и тој
флацијата и високиот раст на јавниот долг се достигна 7 милијарди и 135 милиони евра.
главни проблеми со кои се соочи светот во Во релативни показатели (како % од БДП),
втората и почетокот на третата пандемиска јавниот долг на крајот на 2021 година изнесу-
година. Инфлацијата ја намалува реалната ва 60,9 % од БДП, што е речиси непроменето
вредност на долгот со што дејствува во полза во однос на 2020 година (61 % од БДП). Но, ова
на високозадолжените држави. Но, од друга се должи на високиот очекуван номинален
страна, инфлацијата ги примора глобалните раст на БДП за 2021 година, кој според Минис-
централни банки да размислуваат (Федерал- терството за финансии ќе изнесува 10,1 % при
ните резерви најавија) за затегање на моне- очекуван реален раст на економијата од 4,1 %
тарната политика, што ќе значи раст на ка- за 2021 година (што тешко ќе се оствари) и БДП
матните стапки и постепено повлекување на дефлатор од околу 6 %. Со тоа стабилизација-
квантитативното олеснување, а со тоа и раст та на јавниот долг во релативни показатели е
на цената на долгот и позатегнати финан- резултат на растот на цените, во најголем дел
сиски услови на меѓународните финансиски поради инфлацијата, додека останува фак-
пазари. Времето на негативни реални камат- тот на позајмени нови 652 милиона евра и во
ни стапки (номинални каматни стапки минус текот на 2021 година. Воедно јавниот долг ќе
инфлација) ќе бидат минато. Зголемувањето пораснеше и повеќе во 2021 година, односно
на каматните стапки ќе иде постепено, што потребите за финансирање беа поголеми, до-
би оставило простор за консолидација на фи- колку Меѓународниот монетарен фонд (ММФ)
скалната политика, но пазарните реакции се не ѝ додели на Македонија 161 милион евра
30 март 2022

